Projekt ustawy lombardowej nakłada obowiązek wpisu spółek do rejestru KNF
Konsultacje potrwają do 6 maja 2022 r.
„Najistotniejszym wymogiem prowadzenia działalności tego typu, zgodnie z projektowaną ustawą, ma być obowiązek wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących działalność lombardową” – czytamy w uzasadnieniu.
Rejestr w formie elektronicznej
Rejestr ten ma być prowadzony przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) w formie elektronicznej.
Ponadto wprowadzony zostanie obowiązek prowadzenia działalności lombardowej w formie spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) lub spółki akcyjnej oraz wymóg kapitału zakładowego na poziomie 50 tys. zł, podano także.
Zwiększenie pewności konsumentów
Zmiany te – jak wskazano – mają na celu zwiększenie pewności konsumentów co do prawdziwości danych oraz wiarygodności samego podmiotu, z którym zawierają umowę pożyczki lombardowej.
Definicja umowy pożyczki lombardowej
Projektowana ustawa definiuje umowę pożyczki lombardowej jako umowę, w której przedsiębiorca prowadzący działalność lombardową zobowiązuje się przenieść na własność konsumenta określoną ilość pieniędzy, a konsument zobowiązuje się do zwrotu całkowitej kwoty pożyczki lombardowej w oznaczonym terminie oraz do udzielenia zabezpieczenia poprzez ustanowienie zastawu lombardowego.
Koszty umowy lombardowej
Określa także koszty umowy lombardowej, maksymalne koszty pozaodsetkowe, również w przypadku wcześniejszej spłaty świadczenia. Nakłada na przedsiębiorców określone obowiązki informacyjne w związku z umową.
Obowiązki przedsiębiorców prowadzących działalność lombardową
Przedsiębiorcy prowadzący działalność lombardową będą również zobowiązani do dostosowania swoich kanałów sprzedaży rzeczy ruchomych, w których posiadanie weszli w wyniku niespłacenia przez konsumenta umowy lombardowej, gdyż projektowana ustawa zakłada obowiązek sprzedaży takich przedmiotów w ściśle określonym trybie, tj. w formie dostępnej publicznie licytacji lub aukcji internetowej – w przypadku gdy całkowita kwota pożyczki wypłacana konsumentowi (której wysokość jest określana stosunkowo do wysokości wyceny przedmiotu zastawu lombardowego) przekracza 300 zł.
Dodatkowo przedsiębiorcy prowadzący działalność lombardową będą musieli rozliczyć nadwyżkę kwoty uzyskanej ze sprzedaży na licytacji lub aukcji internetowej sprzedaży rzeczy ruchomych, w których posiadanie weszli w wyniku niespłacenia przez konsumenta umowy lombardowej, której znaczną część będą zobowiązani zwrócić konsumentowi, z którym zawarli umowę pożyczki.
Czytaj także: Co warto wiedzieć o lombardach?
Przedsiębiorcy będą również zobowiązani do dostosowania wzorców umownych wykorzystywanych do zawierania umów z konsumentami w taki sposób, aby uwzględniały one wymogi projektowanej ustawy, tj. elementy konieczne umowy pożyczki lombardowej, w tym związane z obowiązkami informacyjnymi, oraz do przyjęcia do stosowania dokumentacji związanej z realizacją obowiązków informacyjnych na etapie przedkontraktowym.
Z danych Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) wynika, że kiedykolwiek z usług lombardu skorzystało 14% Polaków. Łącznie jest to już prawie 4,5 mln odbiorców tych usług. Od marca 2020 roku z tej metody pozyskiwania środków pieniężnych skorzystało 5% obywateli. Od marca 2020 do maja 2021 r. z kredytu konsumenckiego skorzystało 10% obywateli. Oznacza to, że w tym okresie ok. 1,5 mln Polaków skorzystało z usług punktów lombardowych w 2020 r. Jednoczenie, w tym czasie 22% respondentów pozyskało gotówkę poprzez sprzedaż posiadanych przedmiotów z wykorzystaniem platform internetowych typu OLX/ Facebook i inne.