Program Polska Bezgotówkowa: Dlaczego banki spółdzielcze chcą oferować terminale płatnicze?
Zacznijmy od początku – kto bierze udział w Programie Polska Bezgotówkowa? Siłą tego przedsięwzięcia jest zaangażowanie wszystkich uczestników rynku płatniczego. Do jego realizacji przystąpili wydawcy kart, agenci rozliczeniowi i organizacje płatnicze. Mamy odpowiednie wsparcie ze strony Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii i Związku Banków Polskich. Programem zarządza specjalnie powołana Fundacja Polska Bezgotówkowa. Lista planów jest długa, ale cele są bardzo ambitne. Inicjatorzy Programu spodziewają się, że udział płatności bezgotówkowych w płatnościach ogółem wzrośnie z 20% obecnie do 80%. Według planu w ciągu trzech lub czterech lat liczba terminali ma się podwoić i sięgnąć nawet 1,2 mln sztuk. To oznacza, że przybędzie 500-600 tys. terminali w zaledwie 3-4 lata. To ewenement na skalę europejską, a tempo zmian, które potencjalnie przyniesie, będzie spektakularne. Przypomnę tylko, że do obecnego poziomu 624 tys. terminali dochodziliśmy od początku istnienia rynku bezgotówkowego w Polsce, czyli przez ponad 25 lat. Drugie tyle urządzeń ma się pojawić w czasie kilkukrotnie krótszym.
Kto jest adresatem programu i jak wygląda oferta?
Program skierowany jest przede wszystkim do małego biznesu, który do tej pory nie wykorzystywał terminali płatniczych. Teraz każdy przedsiębiorca, który przez ostatni rok nie oferował płatności bezgotówkowych i ma nie więcej niż 5 punktów sprzedażowych bądź usługowych, może otrzymać do trzech urządzeń na 12 miesięcy bez żadnych opłat. Intencją programu jest trwały rozwój rynku bezgotówkowych płatności, dlatego wszystkim jego uczestnikom zależy na tym, aby firmy dostrzegły korzyści z użytkowania terminali i na stałe zaoferowały swoim klientom bezgotówkowy sposób płatności.
Jakie są wasze wrażenia po pierwszych trzech miesiącach?
First Data Polska aktywnie zaangażowała się w projekt i jako pierwszy agent na rynku dołączyła do Programu Polska Bezgotówkowa. Jako pierwsza podpisała także umowy na bezpłatne terminale. Dzięki atrakcyjnej ofercie, aż 98% przedsiębiorców, którzy przystąpili do programu, zdecydowało się na zawarcie umowy z First Data na okres dłuższy niż 1 rok. Pod koniec marca fundacja podała, że z Programu skorzystało już 10 tys. przedsiębiorców. To jest obiecujący wynik. W maju wystartowała ogólnopolska kampania promocyjna, która z pewnością zwiększy dynamikę nowych umów.
To dopiero początek programu, który ma trwać do 2022 roku. Jaki plan ma First Data Polska na najbliższe cztery lata?
Chcemy jak najlepiej ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI