Prezes Alior Banku: poprawiamy jakość portfela kredytowego; oszczędności sięgną na koniec roku co najmniej 100 mln zł
Czas pandemii jest wyzwaniem dla całego sektora bankowego, także dla Alior Banku. Jednak nasze wyniki za pierwsze półrocze są bardzo dobre, dużo wyższe niż przewidywał konsensus rynkowy. Również prognozy wyglądają optymistycznie.
– powiedziała Iwona Duda.
231,9 mln zł zysku netto w I poł. 2021 r.
W pierwszej połowie 2021 roku zysk netto Alior Banku wyniósł 231,9 mln zł, podczas gdy rok wcześniej bank miał 513,4 mln zł straty netto. W samym drugim kwartale zysk netto wyniósł 123,8 mln zł i był 10 proc. powyżej oczekiwań analityków, którzy prognozowali, że wyniesie on 112,3 mln zł.
W pandemii Alior Bank nie zanotował odpływu klientów indywidualnych
Prezes Iwona Duda wskazuje, że w okresie pandemii Alior Bank nie zanotował odpływu klientów indywidualnych.
Cieszy, że klienci indywidualni nie odchodzą od nas.
„Rozszerzając ofertę dla tej grupy, planujemy również zwiększyć udział w segmencie klientów biznesowych. W pierwszym półroczu zanotowaliśmy przyrost kredytów w tym obszarze” – powiedziała.
Wyraźnie poprawia się nam jakość portfela kredytowego.
„Zmieniliśmy bowiem politykę przyznawania kredytów i zaostrzyliśmy niektóre warunki. Zmieniamy również mix produktowy, zwiększając udział w portfelu produktów o niższym ryzyku, jak kredyty hipoteczne. W efekcie zwiększyliśmy bezpieczeństwo całego portfela” – dodała.
Liczba klientów indywidualnych banku ma wzrosnąć do 2022 r. do 4,5 mln
Według zaktualizowanej strategii liczba klientów indywidualnych banku ma wzrosnąć do 2022 roku do 4,5 mln (4,2 mln na koniec 2020 roku), a liczba klientów biznesowych do 278 tys. (239 tys. na koniec 2020).
„Staramy się poszukiwać kierunków rozwoju, które przyniosą największe przychody. Dlatego rozszerzamy ofertę produktów bankowych i ubezpieczeniowych, rośnie też sprzedaż kredytów hipotecznych. Główne kierunki, w których chcemy się rozwijać, to personalizacja usług, pełne uproduktowienie oraz bardzo duży wachlarz produktów. Naszym celem jest też zbudowanie trwałych relacji z klientami” – powiedziała Iwona Duda.
Wynik z opłat i prowizji
W drugim kwartale 2021 roku wynik Alior Banku z opłat i prowizji wyniósł 183,4 mln zł, czyli wzrósł 19 proc. rdr i 3 proc. kdk, a wynik odsetkowy sięgnął 666,7 mln zł, czyli spadł 8 proc. rok do roku i 1 proc. w ujęciu kwartalnym. Bank poprawia wynik odsetkowy, działając w warunkach niskich stóp procentowych chce wprowadzać nowe produkty o wyższych marżach i większym potencjale sprzedażowym.
Czytaj także: Alior Bank w II kw. znacząco poprawił wyniki: 123,8 mln zł zysku netto >>>
„Banki musiały sobie dać radę ze środowiskiem niskich stóp procentowych. Każdy z nas poszukiwał innych źródeł przychodów. To był naturalny ruch, a jego efektem jest przyrost marży i lepsze wyniki handlowe” – powiedziała prezes Alior Banku.
Cel na 2022 rok
Celem banku do końca 2022 roku jest osiągnięcie 2,3 mld zł wolumenu nowej sprzedaży produktów EKO oraz pozyskanie w tym obszarze 26 tys. nowych klientów. Prezes Duda ocenia, że zainteresowanie ofertą zielonych kredytów i pożyczek rośnie.
W pierwszej połowie 2021 roku Alior Bank sprzedał kredyty mieszkaniowe za około 1,6 mld zł, a w samym drugim kwartale było to 901 mln zł, oznacza to wzrost o 21 proc. kdk i o 35 proc. rdr.
Wzrost aktywów pod zarządzaniem Alior TFI
Prezes Duda poinformowała, że większy od założeń jest także wzrost aktywów pod zarządzaniem Alior TFI. Obecnie to 1,1 mld zł, a celem jest 2,2 mld zł aktywów pod zarządzaniem Alior TFI. Natomiast wartość portfela Alior Leasing wynosi obecnie 5,4 mld zł, a na koniec 2021 r. powinna wynieść 7,3 mld zł.
Iwona Duda odniosła się również do efektów wprowadzanego programu oszczędności i redukcji kosztów. Na początku roku zapowiadała, że oszczędności sięgną co najmniej 100 mln zł. Obecnie potwierdza te założenia.
„Program oszczędnościowy przynosi bardzo dobre efekty. Zobaczymy, czy na koniec roku będzie to 100 mln zł, czy może więcej. Jestem jednak przekonana, że uda nam się ten cel osiągnąć” – powiedziała.
Program budowy nowych formatów sieci detalicznej
Alior Bank od dłuższego czasu realizuje program budowy nowych formatów sieci detalicznej.
„Zmieniamy nie tylko wizerunek oddziałów, ale też stawiamy przed nimi inne zadania. Oddziały stają się centrami usług doradczych. Tworzymy np. specjalnie wydzielone miejsca, gdzie nasi bankierzy uczą klientów jak poruszać się w świecie bankowego internetu czy rozwiązań mobilnych. Nie mamy bowiem wątpliwości, że cyfryzacja pozostanie z nami na stałe, banki stają się fintechami. My jako Alior Bank dostrzegliśmy to już dawno, cyfrowość mamy w naszym DNA” – powiedziała prezes Duda.
„Dzięki kierunkom, jakie wytyczyliśmy w ciągu ostatniego roku dobrze dostosowaliśmy się do aktualnego otoczenia gospodarczego, a rozwiązania wdrożone w Alior Banku sprawdziły się. Dlatego nadal będziemy stawiać na to, co jest naszym atutem, czyli rozwiązania cyfrowe: usługi internetowe i mobilne” – dodała.
Współpraca w ramach grupy PZU
Cel na koniec 2022 roku to 50-proc. wzrost przychodów banku z inicjatyw realizowanych wspólnie z PZU. Prezes Alior Banku wskazuje, że współpraca w ramach grupy PZU przynosi już szereg synergii kosztowych i przychodowych.
Bank spodziewa się ponadto utrzymania współczynnika Tier 1 na poziomie powyżej 11 proc. oraz spadku wskaźnika NPL do poziomu 11,8 proc. (obecnie odpowiednio: 13,6 proc. i 14,5 proc.).
Alior oczekuje, że pozycja kapitałowa będzie znacząco przekraczała wymagania regulacyjne – nadwyżka Tier 1 ma wynieść ponad 280 punktów bazowych. W poprzedniej wersji strategii oczekiwano nadwyżki w wysokości powyżej 125 pb.
Zgodnie z planami aktywa banku mają do 2022 roku wzrosnąć do 89 mld zł – z 78,6 mld zł na koniec 2020 roku.