Prezentacja: Czy banki spółdzielcze pomogą nam dogonić europejskich sąsiadów we wzroście liczby transakcji kartowych oraz zainstalowanych terminali płatniczych POS?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Według NBP, na koniec III kw. 2010 r. w Polsce funkcjonowało 188 200 punktów obsługujących transakcje bezgotówkowe przy użyciu terminali. W ciągu roku przybyło nam ponad 17 000 nowych punktów, co oznacza roczny wzrost o 9 proc. W tym czasie w Polsce funkcjonowało 245 400 urządzeń realizujących elektroniczne instrumenty płatnicze, z czego 239 176 to terminale POS (reszta to imprintery). W stosunku do III kw. 2009 r. przybyło nam 31 000 nowych terminali, co oznacza wzrost o 13 proc! Wzrosła też liczba i wartość transakcji bezgotówkowych przeprowadzonych przy użyciu terminali POS. W III kw. 2010 r. zarejestrowano 212 mln transakcji na łączną kwotę 21,9 mld zł. Duży wpływ na taki wzrost ma program "Kartą VISA zapłacisz wszędzie", który zakłada podwojenie liczby sieci akceptacji w ciągu 5 lat. Czy i jak mogą skorzystać na tym banki spółdzielcze?

Na dzień dzisiejszy banki spółdzielcze nie posiadają własnej oferty terminali płatniczych. Zdarza się, że realizują jedynie zadania akwizycyjne na rzecz któregoś z obecnych na polskim rynku agentów rozliczeniowych. Natomiast taki charakter współpracy nie przynosi bankom spółdzielczym wymiernych i trwałych korzyści poza jednorazowym wynagrodzeniem prowizyjnym związanym z pozyskaniem punktu usługowohandlowego do instalacji POS-a.

Jacek Koszel:

Nowa oferta – rozliczenia transakcji „własnymi siłami” niewątpliwie stworzy inną jakościowo relację klient-bank i pomoże wygenerować nowe przychody poprzez powiązanie swoich produktów bankowych z linią biznesową terminali POS.

W takim modelu bank nie ma możliwości wykorzystania silnych mechanizmów wiążących bank z przedsiębiorstwem, w którym instalowany jest terminal POS. Bank spółdzielczy występuje tu jedynie w roli akwizytora, przekazując tak naprawdę klienta w ręce zewnętrznej organizacji. Ponadto taka współpraca przekreśla możliwość powiązania oferty terminali POS z ofertą pozostałych produktów bankowych (w tym również kartowych), a tylko w taki sposób banki spółdzielcze mogą lepiej związać ze sobą klienta z grupy MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw).

Czy można coś na to poradzić? Jaki model biznesowy byłby w tym przypadku najbardziej korzystny dla banków spółdzielczych? W jaki sposób banki spółdzielcze mogłyby podnieść atrakcyjność swojej oferty, zacieśniając jednocześnie relacje z klientem?

W ostatnich miesiącach w sektorze spółdzielczym wiele słyszy się na temat nowego podmiotu, który czyni starania, by w najbliższych miesiącach wejść na rynek terminali płatniczych POS. Jest to Spółka IT Card, funkcjonująca w ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI