Prawo: Nowy kształt prawa bankowego

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.02.foto.069.a.267xJednym z założeń Bazylei III miało być ograniczenie regulacji. Ich nadmiar nie przedkłada się na większą stabilność i bezpieczeństwo rynku finansowego - stwierdzono. Po czym wypracowano nowe regulacje - Dyrektywę CRD IV i Rozporządzenie CRR. Oba te akty prawne stanowią wspólny pakiet przepisów służących wzmocnieniu bezpieczeństwa finansowego.

Beata Paxford

Autorka, dr prawa, jest adwokatem i wykładowcą w Katedrze Prawa Handlowego Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Korzystała z Projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych ustaw z dnia 6 listopada 2014 r.

Co ciekawe, Rozporządzenie CRR liczy sobie ponad 300 stron. I jak zwykle przy tak obszernych aktach prawnych europejskiego ustawodawcy, ciśnie się na usta pytanie: czy postulat ograniczania regulacji jest skutecznie realizowany dzięki ponad 300-stronicowym dokumentom? Jak widać, można ograniczać przez rozszerzanie (sic!).

Kolejną kwestią jest przestrzeganie przez polskiego ustawodawcę zasad dobrej legislacji przy zmianie ustawy Prawo bankowe zgodnie z wymogami rozporządzenia. Wyjaśnijmy, że ma ono charakter obowiązującego aktu prawnego i nie wymaga transpozycji do polskiego prawa. Jednakże polski ustawodawca w projekcie zmian do ustawy Prawo bankowe zdecydował się wykorzystać część przepisów CRR.

Zmiany definicji

Rozporządzenie CRR dotyczy w dużym skrócie wymogów ostrożnościowych dla instytucji finansowych. Reguluje ono kwestie ryzyk, dźwigni finansowych, kapitałów, a także sekurytyzacji. Przepisy powstały z myślą o zapewnieniu uczestnikom rynku finansowego skutecznej ochrony. Mają przeciwdziałać podejmowaniu nadmiernie ryzykownych działań przez zarządzających instytucjami finansowymi, zwłaszcza przy transakcjach z udziałem instrumentów pochodnych. Część przepisów CRR ma zostać bezpośrednio zapisana w polskim prawie bankowym.

Przygotowywana nowelizacja ustawy Prawo bankowe ma na celu implementację Dyrektywy CRD IV i CRR. Przy czym, jeśli chodzi o postanowienia CRD IV, polski ustawodawca częściowo wypracował własne rozwiązania prawne. Natomiast co do CRR, to część przepisów rozporządzenia została zapisana wprost w przygotowanym projekcie zmiany ustawy Prawo bankowe. Jedna z najbardziej znaczących zmian dotyczy definicji zawartych w jej art. 4.

Dotychczasowe definicje banku krajowego i zagranicznego uległy zmianom zgodnie z CRR. I tak, bankiem krajowym ma być instytucja kredytowa zdefiniowana w art. 4 ust. 1 pkt 1 CRR z siedzibą na terytorium Polski. CRR określa instytucję kredytową jako przedsiębiorstwo, którego działalność́ polega na przyjmowaniu depozytów pieniężnych lub innych funduszy podlegających zwrotowi od klientów oraz na udzielaniu kredytów na swój własny rachunek. Bankiem zagranicznym jest także instytucja kredytowa zdefiniowana w cytowanym przepisie CRR; z tym że bank zagraniczny ma siedzibę na terytorium państwa niebędącego członkiem UE. Podobnie zmieniono definicję instytucji finansowej, podmiotu dominującego i podmiotu zależnego, holdingów, instytucji kredytowej, jak ró...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI