Poradnik konsumenta – cashback, czyli jak zarabiać na zakupach
Usługę cashback oferują różnorodne firmy - od banków, przez sklepy stacjonarne i internetowe po porównywarki ofert. Na czym polega, jakie są jego formy, do kogo jest skierowany i dlaczego warto z niego korzystać?
Cashback posiada kilka odmian. Banki prześcigają się w promocjach kont, w których jednym z bonusów jest właśnie ta usługa. Tak wabią klientów również sklepy stacjonarne i e-sklepy, a także porównywarki ofert. Za granicą usługa jest już bardzo popularna, w Polsce dopiero zaczynamy się z nią oswajać i z niej korzystać.
Cashback zamiast bankomatu
W tym przypadku cashback jest usługą, bez dodatkowych korzyści niż tylko wypłata gotówki za pomocą karty płatniczej w wybranym punkcie usługowym, np. w sklepie. W ten sposób przy okazji robienia codziennych zakupów można wypłacić środki bez konieczności udania się do najbliższego bankomatu. Cashback można otrzymać tylko przy jednoczesnej płatności kartą za zakupy. Choć w punkcie usługowym nie wypłacimy w ten sposób jednorazowo kwoty wyższej niż 200 zł, możemy to jednak zrobić kilka razy. Ograniczyć kwotowo może nas jedynie dzienny limit wypłaty gotówki ustalony na karcie. Warto też pamiętać, o prowizji za tę usługę. Jeśli jednak nie w pobliżu nie ma bankomatu, bądź jest taki, który z którego wypłata również wiąże się z prowizją, w dodatku znacznie wyższą – min. 5 zł, lepiej skorzystać z cashback. Koszt nie przekracza zazwyczaj 1 zł, a coraz więcej banków w ogóle rezygnuje z pobierania tej opłaty.
Procent od płatności kartą
Kolejnym rodzajem cashback jest program premiowy, dzięki któremu klient po zakupie produktów może otrzymać częściowy zwrot kwoty za transakcje wykonane kartą płatniczą. Przykładowo dany bank może zwracać do 1 proc. kwot wszystkich transakcji dokonanych kartą. Jeśli w danym miesiącu transakcje za pomocą karty płatniczej osiągną wartość 1000 zł, bank zwróci 10 zł w ramach cashback, bezpośrednio na nasze konto bankowe.
Zwrot części gotówki za zakupy
Inną atrakcyjną dla konsumentów formą cashback, jest zwrot części kwoty za zakupy w sklepach. – W sklepach stacjonarnych cashback to głównie oferty czasowe, związane z promocjami i wyprzedażami. Za kupno określonych produktów lub wydanie danej kwoty, otrzymuje się zwrot gotówki na konto, z którego nastąpiła płatność kartą płatniczą – informuje Paweł Słowiakowski z serwisu LepszaOferta.pl. Podobnie robią sklepy internetowe. Na swoich stronach www oferują tego typu promocje. Skąd jednak wiedzieć, które sklepy proponują cashback? – Najlepiej sprawdzać takie oferty od razu na stronach oferujących cashback do wielu sklepów. W każdym z nich przy ofertach zaznaczony jest procent lub kwota jaką kupujący otrzyma za zakupy w e-sklepie, bezpośrednio na swoje konto bankowe – wyjaśnia Paweł Słowiakowski z LepszaOferta.pl.
Cashback pomocą dla potrzebujących
Usługa cashback może mieć także formę charytatywną. Umożliwia przekazanie do kilkunastu procent wartości zakupów z wirtualnego sklepu na wybrany cel charytatywny lub dla organizacji dobroczynnej. Jest to możliwe dzięki zgodzie sklepów na przekazywanie części zysków ze sprzedanych produktów na rzecz pomocy innym.
Cashback to zysk dla każdego. Klienci otrzymują zwrot części środków za zakupy w formie gotówki. Banki zarabiają na prowizjach od każdej transakcji wykonanej kartą przez klienta. Sklepy otrzymują natomiast pieniądze w momencie, gdy klient kupi u nich, a nie u konkurencji z podobnym asortymentem. Wreszcie korzystają na tym osoby potrzebujące. Nic tylko robić zakupy.
Źródło: LepszaOferta.pl