Poprawa obecnych i przyszłych nastrojów konsumentów w maju
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -30,1 i był o 6,3 pkt proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
GUS podał, że spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 15,6 pkt proc. i 11,6 pkt proc.). Wzrost wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 10,9 pkt proc.).
Czytaj także: Mniej osób boi się utraty pracy, poprawiają się nastroje konsumenckie >>>
W maju 2020 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) osiągnął wartość -30,1 (wzrost o 6,3 p. proc. m/m i spadek o 38,4 p. proc. r/r).https://t.co/u7jrIxMVFA#GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/jmISt4Hrb8
— GUS (@GUS_STAT) May 20, 2020
Pogorszyły się oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju
Natomiast pogorszyły się oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 5,1 pkt proc. i 1,9 pkt proc.).
W odniesieniu do maja 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 38,4 pkt. proc.
Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 10,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -37,3.
GUS podał, że na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki.
W maju WWUK osiągnął wartość o 42,2 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.