Polski rynek usług finansowych przyjazny niepełnosprawnym? Raport

Polski rynek usług finansowych przyjazny niepełnosprawnym? Raport
Fot. stock.adobe.com/elypse
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Korzystanie z usług i produktów bankowych stanowi elementarną część życia każdego człowieka, również osób z niepełnosprawnością. Mimo, że w ostatnich latach wiele się zmieniło na rzecz dostępności usług bankowych dla osób niepełnosprawnych, wciąż mogą one na tym polu spotkać różne utrudnienia. Dlatego Fundacja Neuron Plus, w ramach ogólnopolskiej kampanii STOP Barierom, przeprowadziła badanie dotyczące usług finansowych dla osób z niepełnosprawnością i stworzyła na jego podstawie raport podsumowujący projekt.

Praktycznie wszystkie strony internetowe banków spełniają wybrane standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnością, wedle rekomendacji WCAG 2.0 #niepełnosprawni #banki

W ramach badania Desk Research Fundacja sprawdziła m.in. dostępność bankowych stron internetowych, w tym zweryfikowała kwestię zamieszczania informacji na temat placówek i bankomatów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością oraz przeprowadziła analizę serwisów informacyjnych, for i mediów społecznościowych.

Wszystkie strony internetowe banków spełniają wybrane standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnością

Jak wynika z przygotowanego raportu, praktycznie wszystkie strony internetowe banków spełniają wybrane standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnością, wedle rekomendacji WCAG 2.0 (ang. Web Content Accessibility Guidelines – wytyczne dotyczące dostępności stron internetowych). Natomiast ponad połowa banków nie posiada na swojej stronie informacji o placówkach dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Raport przedstawia też wyniki analizy dotyczącej udziału banków w projekcie Dostępny Bankomat. Jest to dedykowana wyszukiwarka internetowa z dostępem do bazy bankomatów, posiadających udogodnienia dla osób z różnymi niepełnosprawnościami np. klawiaturę numeryczną z oznaczeniem w języku Braille’a, tryb kontrastowy, system komunikacji głosowej czy podjazd i przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach. Jak pokazuje raport Fundacji Neuron Plus, praktycznie wszystkie banki objęte badaniem biorą udział w projekcie.

Czytaj także: Ustawa o dostępności: co zmienia w Prawie bankowym?

Analiza for internetowych oraz serwisów społecznościowych pozwala z kolei twierdzić, że osoby z niepełnosprawnością nie dzielą się opiniami dotyczącymi funkcjonowania poszczególnych banków w kontekście obsługi osób niepełnosprawnych. Treści poruszane przez osoby z niepełnosprawnością dotyczą najczęściej kwestii związanych z kredytami m.in. wpływu niepełnosprawności na ostateczną decyzję banku co do przyznania kredytu czy możliwości wzięcia kredytu drogą online.

– Uważam, że wielkim sukcesem jest podjęcie tematu dostępności usług finansowych dla osób z niepełnosprawnością. Jest to bardzo cenna inicjatywa społeczna. Do tej pory nic nie działo się w tej materii. Każda informacja dotycząca usług finansowych oraz ich udogodnień ma wymiar praktyczny i otwiera nowe możliwości przed osobami z niepełnosprawnością – zaznacza prof. dr hab. n. med. Janusz Kocki, Przewodniczący Rady Naukowej Fundacji Neuron Plus. Ekspert podkreśla również, że – uzyskanie własnych finansów i nieograniczona możliwość ich dysponowaniem wpłynie na pełne korzystanie osób z niepełnosprawnością z życia społecznego, zawodowego i rodzinnego. Można prognozować, że ta dwustronna współpraca na linii banki – osoby z niepełnosprawnością szybko się rozwinie, gdyż obie strony będą czerpały z niej korzyści.

 

Przeprowadzone Fundację Neuron Plus badanie Desk Research opierało się na szczegółowej analizie istniejących i dostępnych danych statystycznych, dokumentów i aktów prawnych. Wszystkie materiały, zostały sprawdzone pod kątem wiarygodności, a następnie przetworzone, scalone i zebrane w formę raportu.

Badanie zostało zrealizowane w ramach kampanii STOP Barierom na rzecz dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością w przestrzeni komercyjnej i publicznej. Projekt promuje ideę likwidacji barier przez przedsiębiorstwa i instytucje oraz wspiera aktywizację osób z niepełnosprawnością do pełnoprawnego funkcjonowania w codziennym życiu. Pełną treść raportu można znaleźć na stronie www.stopbarierom.pl w zakładce,,Raport z badania’’.

Kampanię wspierają: PKO Bank Polski, Fundacja PKO Banku Polskiego, Fundacja BGK, Fundacja ORLEN-DAR SERCA, Fundacja KGHM Polska Miedź, Totalizator Sportowy, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Polskie Radio, Polska Press, Super Express, Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych, Platforma Brand 24, Portale Niewidzialni.eu oraz Aktywni-plus.pl.

Źródło: Fundacja Neuron Plus