Polski Fundusz Rozwoju wspólnie z CAF inwestują w Solarisa
– Zawarliśmy porozumie z CAF, dotyczące wspólnej inwestycji w Solaris. Nabędziemy 35% akcji Solarisa, pozostałe 65% nabywa CAF. To doskonałe przedsięwzięcie i partnerska współpraca strategiczna – powiedział Borys podczas konferencji prasowej na Forum Ekonomicznym w Krynicy.
– Zależy nam, by Solaris zachował polski charakter i porozumieliśmy się, że będzie centrum kompetencyjnym CAF w obszarze autobusów oraz że Solaris będzie prowadził prace rozwojowe lokalnie. Nie nastąpi też przeniesienie produkcji – dodał Borys.
Podkreślił, że przyjęto zobowiązanie, że przedsięwzięcie to będzie realizowane przynajmniej przez 10 lat, „więc to przedsięwzięcie długoterminowe”.
Rola PFR w inwestycji
– Jesteśmy w takim przedsięwzięciu partnerem finansowym, kapitałowym. Natomiast kwestie związane z bieżącym zarządzaniem spółką są po stronie partnera branżowego – mówił na Forum Ekonomicznym w Krynicy Paweł Borys.
PFR chce wspierać spółkę Solaris w realizacji polskiego planu elektromobilności czy tworzeniu nowych technologii, dodał szef Funduszu.
Uczestnicy konferencji wyjaśnili, że w I etapie 100% udziałów nabędzie CAF, a PFR następnie odkupi udziały.
PFR: jesteśmy gotowi dokapitalizować Solarisa, ale w tej chwili nie ma potrzeby
PFR na razie nie planuje dokapitalizowania Solarisa, jednak nie wyklucza takiego kroku w przyszłości, poinformował prezes Paweł Borys.
– Na razie nie ma takich potrzeb w spółce, dobrze sobie radzi finansowo. Jeżeli się okaże, że trzeba podnieść kapitał o 100 czy 200 mln zł – jesteśmy na to gotowi. Ale na razie nie ma takich kwot, to będzie wynikało z przyszłego biznesplanu – powiedział Borys dziennikarzom po podpisaniu porozumienia ws. wspólnej inwestycji CAF i PFR w Solarisa podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.
– Nie ma tych planów – wskazał Borys pytany, czy w horyzoncie długoterminowym Solaris mógłby trafić na giełdę. Wcześniej podczas konferencji prasowej mówił, że wspólne przedsięwzięcie będzie realizowane przynajmniej przez 10 lat.
Borys skomentował też kwestię nieujawnionej ceny za nabycie udziałów spółki.
– Zwracam uwagę a propos ceny. Prezes CAF mówił [podczas konferencji prasowej] o enterprise value 300 mln euro. Enterprise value to jest wartość z długiem. Jeśli odjąć dług, to wartość płacona za akcje jest niższa. Więc nie należy przekładać, że tyle płacimy – wyjaśnił szef PFR.
CAF: nabycie udziałów Solarisa otwiera nam nowe, strategiczne rynki
CAF ocenia, że nabycie udziałów Solaris Bus&Coach otwiera przed CAF nowe, strategiczne rynki, poinformował prezes i dyrektor generalny Andrés Arizkorreta. Zadeklarował też, że chce nadal wykorzystywać i rozwijać markę Solaris, a także zachować jej polski charakter.
– Inwestycja firmy CAF w Solarisa jest potwierdzeniem realizacji naszej wizji wzrostu i otwiera nowe, strategiczne rynki dla CAF. Razem z Solarisem chcemy być liderem w zakresie rozwiązań miejskiej mobilności wykraczających poza pojazdy szynowe, szczególnie w segmencie elektromobilności. Chcemy nadal wykorzystywać i rozwijać markę Solaris, a także zachować jej polski charakter. Połączenie know-how obu firm w zakresie produkcji, projektowania, technologii i usług, jak również innowacyjność i doświadczenie Solarisa w produkcji autobusów, pozwolą nam lepiej zaspokajać potrzeby naszych klientów, jednocześnie tworząc wartość dla akcjonariuszy – powiedział Arizkorreta, cytowany w komunikacie Solarisa.
– Chcemy zapewnić wszystkich interesariuszy firm CAF i Solaris, w szczególności naszych klientów i dostawców, że kontynuujemy w niezmienionej formie wszystkie procesy biznesowe oraz współpracę i będziemy wywiązywać się ze wszystkich naszych zobowiązań wynikających z wiążących nas umów – dodał Arizkorreta.
Założycielka firmy Solaris Bus & Coach Solange Olszewska podkreśliła, że „oddaje firmę w dobre ręce”.
– To nie była dla mnie i mojej rodziny łatwa decyzja. Kiedy wraz z mężem ponad 20 lat temu zakładaliśmy nasze przedsiębiorstwo, postawialiśmy wszystko na jedną kartę. Zainwestowaliśmy całe nasze prywatne oszczędności i z grupą 36 śmiałków, pierwszych zatrudnionych pracowników, porwaliśmy się, jak wielu wtedy uważało, z motyką na słońce. Po 22 latach działania naszej firmy, Solaris zatrudnia blisko 2 500 osób, jest aktywny na 32 rynkach w Europie i poza nią, gdzie jeździ blisko 17 000 pojazdów z symbolem zielonego jamnika. Wiem, że oddaję firmę w dobre ręce. Grupa CAF będzie kontynuować to co najlepsze w marce Solaris i jeszcze bardziej pozwoli się jej rozwinąć – podsumowała Olszewska.
Firma CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) to hiszpański producent, z ponad stuletnią historią, notowany na hiszpańskiej giełdzie. Przedsiębiorstwo zajmuje się projektowaniem, produkcją, utrzymaniem i dostawą taboru kolejowego oraz pojazdów szynowych. W obszarze jego aktywności leżą także najnowsze rozwiązania dla transportu miejskiego w tym e-mobilność. Pojazdy transportu publicznego produkowane przez grupę CAF znane są na całym świecie m.in.: w Europie, USA, Ameryce Południowej, Azji (Indie czy Japonia) oraz w krajach Afryki Północnej.
Solaris Bus & Coach jest polskim producentem autobusów miejskich Solaris Urbino, trolejbusów Solaris Trollino, autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino, autobusów specjalnych oraz tramwajów Solaris Tramino. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku firma wyprodukowała ponad 16 000 pojazdów, które jeżdżą po drogach ponad 30 krajów w ponad 600 miastach.
Źródło: ISBnews