Polska jednym z trzech krajów Unii Europejskiej z najwyższym wzrostem wartości transakcji kartowych
SIX Payment Services, wiodący europejski agent rozliczeniowy, oferujący rozwiązania na każdym etapie tworzenia wartości w bezgotówkowym obrocie płatniczym, przeanalizował dane Europejskiego Banku Centralnego (ECB), dotyczące wartości transakcji kartowych w UE.
Raporty pokazują, że w latach 2007 – 2012 wartość transakcji bezgotówkowych w Polsce prawie się podwoiła, osiągając 97,4 % wzrost. Wśród krajów Unii Europejskiej tylko Czechy i Rumunia odnotowały wyższy wynik, osiągając wzrost na poziomie ok.120%.
Transakcje kartą kredytową vs. debetową w UE
SIX Payment Services przeanalizował również udział transakcji kartami kredytowymi i debetowymi w poszczególnych rynkach UE. Statystyki dla kart debetowych pokazują, że w Polsce w latach 2007 – 2012 wartość transakcji dokonywanych przy użyciu tych kart wzrosła o 133%, osiągając w 2012 roku 21,57 mld Euro. Ten wynik sprawia, że Polska jest drugim, po Rumunii, krajem UE z najwyższym wzrostem wartości transakcji dokonywanych za pomocą kart debetowych.
Natomiast wartość transakcji realizowanych kartami kredytowymi w Polsce w latach 2007 – 2012 wzrosła o 35%, osiągając w 2012 roku 7,09 mld Euro.
Z danych ECB wynika, że wśród krajów UE najwyższe wartości płatności kartami kredytowymi i debetowymi odnotowuje Wielka Brytania. W 2012 roku wartość transakcji kartami debetowymi wyniosła 440,24 mld Euro, a kredytowymi – 171,16 mld Euro.
“Raporty Europejskiego Banku Centralnego pokazują, jak w czasie ostatnich lat zmieniło się podejście Polaków do płatności bezgotówkowych. Dziś doceniamy bezpieczeństwo i komfort tego typu transakcji, znacznie częściej płacimy kartą w restauracjach, podczas zakupów czy w podróży. W kwestii metod płatności szybkim krokiem zbliżamy się do krajów zachodniej Europy” – powiedział Sebastian Ramatowski, SIX Payment Services.
Płatności bezstykowe napędzają zmiany
Ogromny wpływ na wzrost popularności transakcji kartowych mają płatności bezstykowe. Na 320 tys. terminali zainstalowanych w Polsce, 150 tys. to terminale zbliżeniowe. Ich powszechność będzie rosła, ponieważ zgodnie z instrukcją organizacji MasterCard, która wchodzi w życie 1 stycznia 2014 r. wszyscy polscy agenci rozliczeniowi odchodzą od instalowania terminali nieposiadających funkcji płatności zbliżeniowej, a do końca 2016 r. wymienią starsze terminale na terminale bezstykowe. W rezultacie od stycznia 2017 r. w każdym sklepie akceptującym płatność kartą będziemy mogli zapłacić zbliżeniowo.
Jak płacimy
SIX Payment Services zwraca również uwagę na proces decyzyjny dotyczący wyboru metody płatności przez konsumenta. Kiedy mamy do czynienia z poważnymi zakupami, na przykład w sklepie odzieżowym, dokładna analiza wszystkich za i przeciw decyduje o płatności kartą bądź gotówką. Podczas zakupów w supermarkecie, które angażują konsumentów w mniejszym stopniu, stosujemy metody heurystyczne, reguły oparte na doświadczeniu, które pozwalają nam szybko zdecydować w jaki sposób zapłacimy za zakupy. Natomiast w przypadku zakupu gazety w salonie prasowym, co dla wielu jest czynnością automatyczną, o sposobie płatności decydują nasze przyzwyczajenia1.
Źródło: SIX Payment Services
(1) Verplanken, Wood (2006)