Polacy mają najstarsze samochody osobowe w Unii Europejskiej

Polacy mają najstarsze samochody osobowe w Unii Europejskiej
Fot. stock.adobe.com / v_sot
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jak poinformował w środę 22 września Eurostat na swoich stronach internetowych, powołując się na dane z 2019 roku, w szeregu państw członkowskich UE jest bardzo duży udział "starych" samochodów osobowych (20 lat lub starszych) w ogólnej liczbie zarejestrowanych samochdów.

Najwyższy udział starych samochodów osobowych  odnotowała Polska (37,9%), Estonia (31,5%), Finlandia (26,9%) i Litwa ( 22,6%).

Z kolei udział nowych samochodów (młodszych niż 2 lata) był najwyższy w Irlandii (28,8%), Luksemburgu (23,7%), Belgii (22,9%) i Danii 22.6%.

Stare i nowe samochody, Źródło:Eurostat

W latach 2015-2019 największy wzrost liczby zarejestrowanych samochodów osobowych odnotowano w Rumunii (+34%), a następnie na Litwie (+20%), na Węgrzech (+19%), na Słowacji i w Polsce (po 18%).

Jedynym państwem członkowskim, które odnotowało spadek liczby zarejestrowanych samochodów osobowych w tym okresie, była Bułgaria (-11%).

Najwięcej samochodów w Luksemburgu

W 2019 r. największą liczbę zarejestrowanych samochodów osobowych odnotowano w Niemczech z prawie 48 mln aut, następnie we Włoszech (40 mln) i we Francji (32 mln).

Od co najmniej 30 lat Luksemburg odnotowuje najwyższy wskaźnik motoryzacji wśród państw członkowskich UE. W 2019 roku w tym kraju na tysiąc mieszkańców przypadało 681 samochodów osobowych. Na tę liczbę mogą mieć wpływ pracownicy przyjezdni (tj. nie mieszkańcy) korzystający z samochodów służbowych zarejestrowanych w Luksemburgu.

Na drugim miejscu znalazły się Włochy z 663 samochodami na tysiąc mieszkańców, a na trzecim Cypr (645 samochodów). Dalej Finlandia i Polska (642 samochody).

Natomiast najniższe wskaźniki motoryzacji odnotowano w Rumunii (357 aut), Łotwie (381 aut) i na Węgrzech (390 aut).

Liczba aut na 1000 mieszkańców, Żródło: Eurostat

Referencyjny rok 2019

Eurostat wskazuje rok 2019 jako rok referencyjny do oceny działań rządów poszczególnych krajów członkowskich, które oferują programy wspierające zakup nowych, niskoemisyjnych samochodów przy złomowaniu starego auta.

Ogólnym celem tych programów jest odnowienie floty samochodów osobowych o samochody o niższej emisji i jednoczesne stymulowanie gospodarki. Programy te mają pewien wpływ na strukturę wiekową samochodów osobowych w poszczególnych krajach

Źródło: Europejski Urząd Statystyczny / Eurostat