Polacy mają najstarsze samochody osobowe w Unii Europejskiej
Najwyższy udział starych samochodów osobowych odnotowała Polska (37,9%), Estonia (31,5%), Finlandia (26,9%) i Litwa ( 22,6%).
Z kolei udział nowych samochodów (młodszych niż 2 lata) był najwyższy w Irlandii (28,8%), Luksemburgu (23,7%), Belgii (22,9%) i Danii 22.6%.
W latach 2015-2019 największy wzrost liczby zarejestrowanych samochodów osobowych odnotowano w Rumunii (+34%), a następnie na Litwie (+20%), na Węgrzech (+19%), na Słowacji i w Polsce (po 18%).
Jedynym państwem członkowskim, które odnotowało spadek liczby zarejestrowanych samochodów osobowych w tym okresie, była Bułgaria (-11%).
Najwięcej samochodów w Luksemburgu
W 2019 r. największą liczbę zarejestrowanych samochodów osobowych odnotowano w Niemczech z prawie 48 mln aut, następnie we Włoszech (40 mln) i we Francji (32 mln).
Od co najmniej 30 lat Luksemburg odnotowuje najwyższy wskaźnik motoryzacji wśród państw członkowskich UE. W 2019 roku w tym kraju na tysiąc mieszkańców przypadało 681 samochodów osobowych. Na tę liczbę mogą mieć wpływ pracownicy przyjezdni (tj. nie mieszkańcy) korzystający z samochodów służbowych zarejestrowanych w Luksemburgu.
Na drugim miejscu znalazły się Włochy z 663 samochodami na tysiąc mieszkańców, a na trzecim Cypr (645 samochodów). Dalej Finlandia i Polska (642 samochody).
Natomiast najniższe wskaźniki motoryzacji odnotowano w Rumunii (357 aut), Łotwie (381 aut) i na Węgrzech (390 aut).
Referencyjny rok 2019
Eurostat wskazuje rok 2019 jako rok referencyjny do oceny działań rządów poszczególnych krajów członkowskich, które oferują programy wspierające zakup nowych, niskoemisyjnych samochodów przy złomowaniu starego auta.
Ogólnym celem tych programów jest odnowienie floty samochodów osobowych o samochody o niższej emisji i jednoczesne stymulowanie gospodarki. Programy te mają pewien wpływ na strukturę wiekową samochodów osobowych w poszczególnych krajach