Po świętach zostaniemy z rachunkami za media wyższymi o ponad 20 proc.

Po świętach zostaniemy z rachunkami za media wyższymi o ponad 20 proc.
Fot. stock.adobe.com/Cara-Foto
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Boże Narodzenie to wyjątkowy czas w roku, który Polacy chętnie spędzają w gronie najbliższych, podczas tradycyjnej wieczerzy wigilijnej oraz rodzinnych spotkań. Święta to jednak także okres zwiększonych wydatków, nie tylko na jedzenie, prezenty czy bożonarodzeniowe ozdoby, ale nie tylko.

Zwiększone zużycie domowych mediów w grudniu powoduje wzrost opłat średnio aż o 22% #święta #wydatki

Jak wynika z raportu „Świąteczne rachunki Polaków” opracowanego przez platformę MAM, na podstawie badań przeprowadzonych przez ośrodek badawczy SW Research, zwiększone zużycie domowych mediów w grudniu powoduje wzrost opłat średnio aż o 22%! Styczeń to dla większości badanych kolejny wyjątkowo trudny miesiąc. Zwłaszcza że 1/3 Polaków opłaca wówczas także zaległe rachunki za listopad odłożone na później w związku z dodatkowymi wydatkami przeznaczanymi na przygotowania do świąt.

Wysokie opłaty za media to tak naprawdę bolączka Polaków przez cały rok. Pieniądze przeznaczane na opłacenie comiesięcznych zobowiązań już dziś pochłaniają aż 1/4 budżetu rozporządzalnego statystycznej polskiej rodziny (GUS „Sytuacja gospodarstw domowych w 2017 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych”, marzec 2018 r.), a w świetle podwyżek, które czekają konsumentów w 2019 r. kwoty te mogą być jeszcze większe. Okres świąteczny, kiedy zużycie mediów wzrasta w związku z przygotowaniami i obchodami Bożego Narodzenia to kolejne spore obciążenie dla mocno nadwyrężonej już kieszeni Polaków.

Liczniki w górę

Jak wynika z raportu platformy do obniżania rachunków za media MAM, zdecydowana większość badanych przyznaje, że z powodu świąt najbardziej wzrastają ich rachunki za prąd (80%), który na dodatek i tak jest najdroższym, i najbardziej obciążającym domowy budżet kosztem w Polsce. Przeciętnie Polacy płacą za niego miesięcznie aż 125 zł Kolejne opłaty rosnące w związku z obchodami Bożego Narodzenia to te za wodę i gaz. Nic dziwnego. Przygotowania do świąt wiążą się m.in. z domowymi porządkami, a także przygotowaniem tradycyjnych potraw. Przeciętnie Polacy w tym szczególnym okresie w roku spędzają w kuchni około 13 godzin, a rekordziści, którzy stanowią aż 1/4 badanych, nawet 30 godzin. Taka wzmożona aktywność kulinarna sprawia, że opłata za prąd potrafi wzrosnąć średnio o 40-50 zł, a ta za gaz o 23%. Do wyższego rachunku za energię przyczyniają się także elektryczne ozdoby świąteczne, którymi Polacy przyozdabiają choinki, okna, tarasy, a także fasady domów, oraz wzmożona praca sprzętów AGD, takich jak: roboty kuchenne czy zmywarki.

Jak widać przygotowania do świąt wiążą się z realnym wzrostem wydatków z domowego budżetu. Czy otrzymując rachunki za grudzień, Polacy będą jednak wiedzieli, dlaczego są one wyższe niż normalnie? Istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że nie, bo niestety wiedza konsumentów o ich comiesięcznych zobowiązaniach pozostawia wiele do życzenia. Aż 62% przepytanych przez platformę MAM przyznało, że nie wie, ile prądu zużywa ich gospodarstwo domowe, a 31% nie wie, w jakiej jednostce to zużycie jest mierzone. Jeśli zaś chodzi o same rachunki za energię elektryczną, to jedynie połowa Polaków rozumie lub przynajmniej deklaruje, że rozumie zawarte na nich zapisy. Tak samo jest w przypadku faktur za gaz.

„Wielka kumulacja” rachunków

Boże Narodzenie to okres radości, niestety oczekiwanie na święta może przyćmić wizja styczniowych – wyższych niż normalnie – opłat. Zwłaszcza, że dla wielu miesiąc ten jest okresem tzw. wielkiej kumulacji. Poza opłatami za grudzień, które, jak wynika z badań platformy MAM, są większe średnio o 100 zł, spora część Polaków musi zapłacić wówczas również zaległe rachunki za listopad. W konsekwencji wiele gospodarstw domowych przeznacza na rachunki za media na początku roku nawet 1100 zł. Taka kwota to ogromne obciążenie dla większości Polaków, dlatego warto wcześniej pomyśleć o zoptymalizowaniu swoich wydatków, zwłaszcza że na rynku istnieją już nowoczesne narzędzia pozwalające na realne obniżanie opłat za media przy okazji codziennych zakupów.

Źródło: MAM