Płatności transgraniczne – więcej informacji o kosztach transakcji dla posiadaczy kart płatniczych
Przepisy dotyczące obowiązku informacyjnego w przypadku transakcji transgranicznych, tak by klient był świadom dodatkowych kosztów zaczęto implementować już w 2020 roku.
Strony oferujące usługi przeliczania walut już mają obowiązek informować w bankomacie lub w punkcie sprzedaży o kwocie do zapłaty na rzecz odbiorcy w walucie używanej przez odbiorcę lub o kwocie do zapłaty przez płatnika w walucie rachunku płatnika.
Przed zainicjowaniem transakcji płatniczej strona ta informuje również płatnika o możliwości dokonania płatności w walucie używanej przez odbiorcę.
Co nowego od 19 kwietnia?
Już od 19 kwietnia 2021 roku dostawców usług płatniczych dotyczyć będzie nowy obowiązek informowania – tym razem o wysokości marży.
Wykonanie tego obowiązku wymaga od banków dokonania zmian w ich systemach teleinformatycznych. Klienci banków, którzy będą dokonywali płatności kartą bankową dotyczących wypłaty gotówki z bankomatu lub płatności w punkcie sprzedaży, gdy zlecenie to jest denominowane w dowolnej walucie unijnej innej niż waluta rachunku płatnika otrzymywać będą od banku powiadomienia.
Powiadomienia będą informowały klienta o wysokości marży procentowej w stosunku do kursu Europejskiego Banku Centralnego. Tego typu powiadomienia wysyłane będą niezwłocznie po autoryzacji transakcji.
W jaki sposób banki będą powiadamiać klientów?
Będzie to już zależało od wewnętrznych ustaleń banku, jego możliwości i w sposób uzgodniony z klientem. Powiadomienia wysyłane będą za pośrednictwem powszechnie i łatwo dostępnego kanału lub kanałów komunikacji elektronicznej.
Będą one pojawić się w następujących kanałach: e-mail, PUSH, sms lub w skrzynce w aplikacji.
W treści powiadomienia takiego jak PUSH, które jest krótkie, pojawi się jedynie informacja o wysokości marży w stosunku do kursu EBC, natomiast w powiadomieniach np. e-mail będzie mogło się pojawić więcej szczegółów takich jak: czas wykonania transakcji, jej rodzaj, kwota.
Dodatkowo powyższe informacje, instytucje płatnicze będą przedstawiały zbiorczo raz w miesiącu.
Czy każdy klient musi otrzymywać takie powiadomienia?
Rozporządzenie narzuciło bankom konieczność komunikowania wysokości marży, ale daje też możliwość użytkownikom usług płatniczych rezygnacji z otrzymywania takich wiadomości elektronicznych.
Wyłącznie od klientów będzie zależało czy będą chcieli mieć w nie wgląd i korzystać z takiej transparentności danych, czy też wyłączą sobie taką możliwość.