Płatności Mobilne: banki nie muszą obawiać się fintechów
Business case aplikacji i płatności mobilnych
W swoim wystąpieniu Marcin Idzik, Associate Director w Kantar TNS, stwierdził, że w ostatnich latach poziom ubankowienia społeczeństwa naszego kraju wzrósł znacznie i obecnie wynosi 83%. Jak wynika z badań, 71% osób lubi też wykonywać samodzielnie operacje bankowe. Jesteśmy także otwarci na mobilność i wykorzystanie biometrii w bankowości. Jednak spora grupa klientów rezygnuje z zakupu online w chwili realizacji płatności. Czyli struktura technologiczna nie jest jeszcze idealna w tym zakresie. Jak się też okazuje, 76% konsumentów nie jest zainteresowanych wykorzystaniem technologii płatności online, choć je znają. Również w społeczeństwie obserwuje się niski poziom wiedzy o bankowości elektronicznej i akceptację niewiedzy.
O experience design i budowaniu przewagi na rynku płatności mobilnych mówił Łukasz Kowalski, Co-founder & Senior UX Consultant, w firmie Flying Bisons. Obserwuje się, że spada poziom skupienia użytkowników internetu. Również 10% użytkowników nie chce płacić kartą płatniczą w sklepie, bo nie wiąże się z tym dla nich żadna dodatkowa korzyść. Jeśli chcemy przenieść się do płatności np. Apple Pay, to chcemy, żeby ich akceptacja na rynku wynosiła 100%, a nie 50%, jak jest obecnie. Wspomniał o systemach płatności WeChat i AliPay, które zyskały w Chinach bardzo wysoki poziom społecznej akceptacji i szerokie rozpowszechnienie. Jak stwierdził, jest to wynik udostępniania użytkownikom również wielu innych usług, a nie tylko płatności mobilnych.
Smartfony i urządzenia mobilne zastępują portfel
Debatę moderował Maciej Kostro, doradca zarządu w ZBP, a uczestniczyli: Wawrzyniec Hyska, dyrektor ds. sektora finansowego w e-Point, Jacek Kinecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, PayPro, Piotr Rytel, Head of e-commerce Product, Grupa Wirtualna Polska, Adam Walendziewski, dyrektor Centrum Agile Digital Platform, ING Bank Śląski oraz Piotr Wiśniewski, dyrektor Biura Rozwoju Usług IT w eService. Jak stwierdzono w trakcie dyskusji, idealna płatność to proste podpięcie karty płatniczej do swojego urządzenia mobilnego. Wawrzyniec Hyska przyznał, że często gubił lub zostawiał portfel, dziś nie trzeba nosić ze sobą portfela, a dokumenty i płatności można zintegrować w smartfonie. Adam Walendziewski również był przekonany, że doświadczenie użytkownika musi być jak najprostsze, a idealna płatność to taka, którą można płacić wszędzie. Również próg wejścia z punktu widzenia merchanta powinien być bardzo niski. W trakcie dyskusji stwierdzono, że dobrze, gdy płatności odbywają się w tle, ale też trochę budzi wątpliwość brak informacji, za co się płaci. Przy dużych transakcji lub takich, które budzą niepokój, powinno to być przyhamowane ze względów bezpieczeństwa. Chodzi tu też o aspekt etyczny – stopowanie płatności klientów w trakcie wykonywania przez nich zakupów, by zapewnić im lepszą kontrolę procesu płatności.
Po zakończeniu sesji zostało podpisane porozumienie o partnerstwie w projekcie edukacyjnym „Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni”. Projekt zaprezentował Bartłomiej Majewski z Warszawskiego Instytutu Bankowości, a umowę ze strony ZBP z firmą eService podpisał Włodzimierz Kiciński.
Bohdan Szafrański