PKO Bank Polski po raz szósty z tytułem „Bank of the Year 2020”
– Rok 2020 będzie zapamiętany jako ten, w którym dokonała się masowa, globalna migracja do zdalnych usług. PKO Bank Polski już kilka lat temu postawił na cyfryzację, innowacje i rozwój nowoczesnych technologii. Te decyzje procentują dzisiaj w trudniejszym otoczeniu gospodarczym. Tytuł „Bank of the Year 2020” oraz osiągnięte dotychczas efekty potwierdzają, że wybraliśmy optymalny kierunek rozwoju – podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego.
W nadchodzących latach będziemy kontynuowali transformację, stopniowo przekształcając się w PKO Bank Przyszłości – instytucje technologiczną z licencją bankową.
Lider cyfryzacji i usług zdalnych
Od kilku lat PKO Bank Polski skutecznie realizuje strategię opartą na cyfryzacji. Buduje przewagi konkurencyjne wykorzystując potencjał technologiczny, znacznie wykraczając poza tradycyjny obszar finansowy. Data Science, Machine Learning, Artificial Intelligence stanowią trend, który bank rozwija w wielu obszarach. Dzięki zaangażowaniu PKO Banku Polskiego zostały także wypracowane rozwiązania technologiczne, rewolucjonizujące podejście do usług e-administracji.
Bank kreuje i na dużą skalę udostępnia zaawansowane rozwiązania informatyczne. Współpracuje z liderami rynku fintech i zainicjował powstanie spółki Operator Chmury Krajowej (OChK), którą obecnie rozwija wspólnie z udziałowcem – Polskim Funduszem Rozwoju. PKO Bank Polski korzysta z wybranych usług OChK i globalnych dostawców chmurowych. W ciągu najbliższych trzech lat, kluczowe biznesowe systemy IT banku mają działać w chmurze obliczeniowej opartej o architekturę hybrydową.
5 milionów aktywnych aplikacji IKO i zakupy samochodów bez wychodzenia z domu
Na popularności ciągle zyskuje bankowa aplikacja mobilna IKO, która została aktywowana już 5 mln razy. Od momentu jej uruchomienia w marcu 2013 roku, użytkownicy logowali się do niej 2,6 mld razy i za jej pośrednictwem dokonali 544 mln transakcji na łączną kwotę 152 mld złotych. Dużym zainteresowaniem klientów cieszy się bankowanie za pomocą mówionych poleceń – w ciągu trzech miesięcy od uruchomienia asystenta głosowego użytkownicy IKO przeprowadzili z nim 200 tys. rozmów i wykonali przelewy na 1,5 mln złotych. Aplikacja IKO stale zyskuje nowe funkcje. W ostatnich miesiącach została wzbogacona o możliwość zakładania konta „na selfie”, zakładanie konta firmowego z jednoczesnym zarejestrowaniem działalności w CEIDG, sprawdzanie stanu konta w innym banku czy dostęp do wsparcia wideodoradcy.
PKO Bank Polski wdrożył trwały nośnik 2.0. rozwijając rozwiązanie z 2018 roku pozwalające na udostępnianie cyfrowych dokumentów klientom. Już 11 mln razy skorzystano z dostępu do elektronicznych danych, co przyniosło bankowi oszczędności na poziomie 20 mln złotych. Rozwiązanie zostało opracowane przez PKO Bank Polski, KIR, Operatora Chmury Krajowej i partnerów technologicznych. Nowe możliwości nośnika, w pierwszej kolejności, zostaną wykorzystane do udostępniania zestawień transakcji dla kart kredytowych oraz dokumentacji związanej z pożyczkami gotówkowymi.
Realizując cele związane z cyfryzacją, bank uruchomił pierwszą w Polsce bankową platformę do zakupu samochodów nowych i używanych – Automarket.. Za jej pośrednictwem, klienci mogą kupić sprawdzone technicznie i objęte gwarancją samochody, a sam zakup mogą natychmiast w prosty sposób sfinansować przy użyciu produktów grupy banku. Automarket przenosi do świata cyfrowego cały proces zakupu aut: od wyboru właściwej oferty, przez realizację płatności lub wybranie sposobu finansowania, po dostawę samochodu pod wskazany adres. Platforma powstała w niespełna pół roku dzięki wykorzystaniu zwinnego podejścia do projektu i integracji zasobów PKO Banku Polskiego, PKO Leasing oraz Masterlease.
Wydawany od 1926 roku miesięcznik „The Banker”, przez kadry kierownicze banków na całym świecie, jest uznawany za wyjątkowo cenne, obiektywne źródło informacji na temat kondycji i perspektyw globalnego sektora finansowego. Zwycięzca w kategorii „Najlepszy Bank Roku” otrzymuje statuetkę nazwaną na cześć Brendana Brackena, założyciela miesięcznika „The Banker”, który w latach 1945-1958 kierował wydawnictwem „Financial Times”.