Opinnie:Trochę o całowaniu żab

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

urbaniak.marek.05.a.100xOdwaga. Teoretycy od zarządzania zdecydowanie nie doceniają tego elementu, koncentrując swoją uwagę na jeśli nie twardych, to przynajmniej twardawych elementach. Z kolei praktycy chyba nie są zdolni do tego typu wiwisekcji. W rezultacie, gdy mówimy o tworzeniu nowych produktów czy ogólniej procesie innowacyjności, umyka chyba jedna z fundamentalnych przesłanek, jaką jest wielowymiarowa odwaga. Chodzi bowiem nie tylko o zdolność odmiennego i kreatywnego spojrzenia na potrzeby rynku, ale także zdolność do krytycznej oceny własnej oferty, gotowość pójścia w nieznane, jeśli produkt jest tak bardzo odkrywczy, że żadne badania nie są w stanie potwierdzić gotowości rynku na jego przyjęcie.

Marek Urbaniak

Wszystkich tych rodzajów odwagi doświadczył na przykład Henry Ford, gdy zamiast oczekiwanego przez społeczeństwo szybszego konia, dostarczył model T, czyli tani samochód dla wszystkich. Historia w zakładach Forda powtórzyła się po wielu dziesięcioleciach, gdy rządził już Henry Ford II, czyli wnuk twórcy Ford Motor Company. Na początku lat sześćdziesiątych w zakładach Forda w Niemczech Zachodnich dobiegały właśnie końca prace nad modelem Ford Cardinal. I wtedy wkroczył do akcji nowy wiceprezes firmy Lee Iacocca, który tak wspomina tę przygodę: „Przeprowadziłem rozmowy z członkami naszego zarządu i kolegium dyrektorów na temat dalszych losów Cardinala.

Byłem przekonany, że model ten nie cieszył się uznaniem większości z nich. Seniorzy zarządu nie potrafili nawet ukryć wielkiego zadowolenia, że znalazł się w ich gronie młody parweniusz, czyli ja, który chce za nich podjąć decyzję. Dzięki temu nie musieli brać na siebie odpowiedzialności również za negatywne skutki takiej decyzji – zatrzymanie prac nad przygotowaniem Cardinala do produkcji mogło przecież okazać się gigantycznym błędem. Firma zainwestowała już w ten model 35 mln dolarów, ja zaś utrzymywałem, iż nie uda się go sprzedać i powinniśmy ograniczyć nasze straty do już poniesionych, przestawiając się na szukanie nowych rozwiązań”. Tym razem krucjata się udała, a zamiast Cardinala pojawił się na rynku Mustang, największy hit w historii Forda. Co więcej, twórca ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI