Od kogo powinniśmy dostać paragon i do czego nas upoważnia?
Kasy rejestrujące powinny znajdować się wszędzie tam, gdzie jest dokonywana sprzedaż towarów czy usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych - czyli w skrócie konsumentów. Od tego obowiązku przewidziane są wyjątki określone przez Ministra Finansów w rozporządzeniu - część podatników prowadzących sprzedaż na rzecz konsumentów nie musi stosować kas i wydawać klientom paragonów. Zwolnieni z tego obowiązku są m.in. ci sprzedawcy, u których obroty ze sprzedaży na rzecz konsumentów nie przekraczają 40 tys. zł. Warto jednak wiedzieć, że Minister Finansów zobowiązał niektórych sprzedawców do rejestracji sprzedaży w kasie rejestrującej (i tym samym do wydawania paragonów nabywcom) niezależnie od wysokości obrotu osiąganego ze sprzedaży na rzecz konsumentów.
Dlatego też zawsze paragon z kasy fiskalnej powinniśmy otrzymać od:
- taksówkarzy w związku z wykonaniem usługi przewozowej,
- mechaników w warsztatach samochodowych w związku z wykonaniem naprawy pojazdów i opon oraz wymiany opon,
- diagnostów za wykonanie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
- lekarzy i lekarzy dentystów,
- prawników (z wyjątkiem notariuszy),
- doradców podatkowych,
- fryzjerów, kosmetyczek, kosmetologów,
- oraz w placówkach gastronomicznych (zarówno tych stacjonarnych, jak i świadczących usługi cateringowe).
Obowiązek wydania paragonu
Podatnik, który rejestruje sprzedaż w kasie rejestrującej ma obowiązek wydać klientowi paragon i to bez żądania ze strony klienta. Podatnicy, którzy dokonują sprzedaży z pominięciem kasy albo nie wydają klientom paragonów stwierdzających dokonanie sprzedaży, podlegają odpowiedzialności karnej skarbowej. Może być na nich nałożona kara grzywny za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe.
Reklamacja – dlaczego paragon ją ułatwia
Paragon jest dowodem sprzedaży towaru i chociaż jego brak nie wyklucza całkowicie możliwości występowania z reklamacją, to z pewnością znacznie ją ułatwia. Paragon potwierdza bowiem nie tylko fakt zawarcia transakcji sprzedaży, ale też w jednoznaczny sposób opisuje sprzedany towar/usługę oraz kwotę przyjętej zapłaty. Konsument nie musi więc tych rzeczy w inny sposób dowodzić (np. wyciągiem z banku przy zapłacie kartą płatniczą). Z pewnością więc lepiej jest posiadać paragon niż go nie posiadać.
Reklamacja – dlaczego paragon ją ułatwia
Paragon jest dowodem sprzedaży towaru i chociaż jego brak nie wyklucza całkowicie możliwości występowania z reklamacją, to z pewnością znacznie ją ułatwia. Paragon potwierdza bowiem nie tylko fakt zawarcia transakcji sprzedaży, ale też w jednoznaczny sposób opisuje sprzedany towar/usługę oraz kwotę przyjętej zapłaty. Konsument nie musi więc tych rzeczy w inny sposób dowodzić (np. wyciągiem z banku przy zapłacie kartą płatniczą). Z pewnością więc lepiej jest posiadać paragon niż go nie posiadać.
Ewa Sławińska
redaktor naczelna MONITORA księgowego
ekspert INFOR PL