Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Asseco Poland | Strategia zgodna z misją

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Asseco Poland | Strategia zgodna z misją
Fot. stock.adobe.com / Pannipa
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sektor bankowości spółdzielczej wkroczył w fazę intensywnego rozwoju. Jego siłą jest wiarygodność i zaufanie, które stanowią fundament przewagi konkurencyjnej. Banki spółdzielcze, świadome swojej lokalnej misji, aktywnie promują nowoczesne rozwiązania finansowe docierając do grup odbiorców, które do tej pory nie były ich klientami. Dzięki szerokiemu spektrum działań i innowacyjnemu podejściu perspektywy dalszego wzrostu rysują się wyjątkowo obiecująco.

Łukasz Cielniak
Łukasz Cielniak
Dyrektor Handlowy
Asseco Poland

MŚP wybierają banki spółdzielcze

Przez wszystkie lata rozwoju bankom spółdzielczym udało się zbudować zróżnicowaną ofertę oraz wystarczające możliwości do przeprowadzania zmian w modelu działania, np. poprzez korzystanie z platform usług wspólnych, takich jak Wspólna Platforma Informatyczna (WPI) czy System Usług SGB (SUS). Bez modyfikacji zarówno modelu biznesowego, jak i operacyjnego sektor ten czekałaby bowiem stagnacja i hegemonia komercyjnych instytucji. Należy bowiem pamiętać, że mechanizmy regulacyjne narzucają praktycznie jednolite wymogi na banki komercyjne i spółdzielcze, co docelowo skutkować będzie wyrównaniem kosztów modeli operacyjnych tych instytucji.

Obecnie banki spółdzielcze osiągają satysfakcjonujące wyniki, szczególnie w kontekście wzrostu aktywów, i mają pozytywne perspektywy dalszego rozwoju. Sektor ten obsługuje 60% jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto finansuje lokalnie i regionalnie rolnictwo i branże z nim związane (60%) oraz zapewnia finansowanie sektorowi MŚP. Małe i średnie przedsiębiorstwa są istotnym klientem dla banków spółdzielczych, ponieważ obsługują one już 20% z nich. Warto tutaj zaznaczyć, że małe i średnie firmy zatrudniają 66% pracowników w kraju i stanowią 99% wszystkich przedsiębiorstw*.

Obszar działania

Forma właścicielska banku spółdzielczego sprawia, że udziałowcy znają się nawzajem i utrzymują naturalne relacje wymiany gospodarczej. To duża zaleta w kontekście budowania wiarygodności i zaufania. Jednocześnie stanowi ograniczenie w obszarze pozyskiwania kapitału, szczególnie w porównaniu z bankami komercyjnymi, gdzie zapewnia go anonimowy akcjonariat. Ponadto wyjście z usługami bankowymi poza lokalną bądź regionalną społeczność oddala bank spółdzielczy od jego misyjnej roli i naraża na ryzyka działania w nieznanym terenie.

Banki spółdzielcze z kolei dobrze odnajdują się w roli instytucji popularyzującej dostęp do elektronicznej formy pieniądza, do bezpiecznych transakcji zdalnych oraz świadomego zarządzania środkami finansowymi. Przyciągają klientów, którzy wcześniej nie korzystali z oferty banków. Zarówno edukacja (w ramach konkretnych rozwiązań np. bankowość mobilna, kids, junior, senior), jak i zdalne możliwości dotarcia do dowolnej grupy konsumentów stały się bardzo proste i tanie.

Ekspansja poza strefę komfortu

Zyski banków spółdzielczych na przełomie roku charakteryzowały się rekordowymi wartościami pomimo zmniejszającej się liczby klientów. Wpływ na to miały korzystne dla klientów stawki opłat i prowizji, które zwiększyły ich lojalność. Na dobre wyniki niektórych banków złożył się także coraz bardziej efektywny i ciągle optymalizowany model operacyjny, czyli wykorzystywanie wspólnych platform rozwojowych i obsługowych.

Bardzo dobre wyniki sektora spółdzielczego oznaczają, że jest to najlepszy czas na przygotowanie się na ewentualny kryzys lub kontynuację dobrej passy i ekspansję poza strefę komfortu biznesowego. Banki spółdzielcze, definiując długoterminowe cele, powinny zatem skupić się na pozyskaniu jak największej liczby klientów produktów kredytowych oraz działać w obszarach geograficznych i docierać do unikalnych segmentów klienta, w których konkurencja banków komercyjnych jest mniejsza. Jednak kluczowym kierunkiem strategii powinno być zdecydowanie rozbudowywanie obecności lokalnej i regionalnej, gdyż jest to fundament budowy wiarygodnych relacji.


* UKNF, Dane miesięczne sektora bankowego według stanu na koniec października 2024 r., Opracowano na danych sprawozdawczych NBP z dnia: 5 grudnia 2024 r. oraz raporcie o sytuacji ekonomicznej banków „Banki 2023” przygotowanym przez Warszawski Instytut Bankowości na zlecenie Związku Banków Polskich.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK