Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Asseco Poland | Strategia zgodna z misją

Łukasz Cielniak
Dyrektor Handlowy
Asseco Poland
MŚP wybierają banki spółdzielcze
Przez wszystkie lata rozwoju bankom spółdzielczym udało się zbudować zróżnicowaną ofertę oraz wystarczające możliwości do przeprowadzania zmian w modelu działania, np. poprzez korzystanie z platform usług wspólnych, takich jak Wspólna Platforma Informatyczna (WPI) czy System Usług SGB (SUS). Bez modyfikacji zarówno modelu biznesowego, jak i operacyjnego sektor ten czekałaby bowiem stagnacja i hegemonia komercyjnych instytucji. Należy bowiem pamiętać, że mechanizmy regulacyjne narzucają praktycznie jednolite wymogi na banki komercyjne i spółdzielcze, co docelowo skutkować będzie wyrównaniem kosztów modeli operacyjnych tych instytucji.
Obecnie banki spółdzielcze osiągają satysfakcjonujące wyniki, szczególnie w kontekście wzrostu aktywów, i mają pozytywne perspektywy dalszego rozwoju. Sektor ten obsługuje 60% jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto finansuje lokalnie i regionalnie rolnictwo i branże z nim związane (60%) oraz zapewnia finansowanie sektorowi MŚP. Małe i średnie przedsiębiorstwa są istotnym klientem dla banków spółdzielczych, ponieważ obsługują one już 20% z nich. Warto tutaj zaznaczyć, że małe i średnie firmy zatrudniają 66% pracowników w kraju i stanowią 99% wszystkich przedsiębiorstw*.
Obszar działania
Forma właścicielska banku spółdzielczego sprawia, że udziałowcy znają się nawzajem i utrzymują naturalne relacje wymiany gospodarczej. To duża zaleta w kontekście budowania wiarygodności i zaufania. Jednocześnie stanowi ograniczenie w obszarze pozyskiwania kapitału, szczególnie w porównaniu z bankami komercyjnymi, gdzie zapewnia go anonimowy akcjonariat. Ponadto wyjście z usługami bankowymi poza lokalną bądź regionalną społeczność oddala bank spółdzielczy od jego misyjnej roli i naraża na ryzyka działania w nieznanym terenie.
Banki spółdzielcze z kolei dobrze odnajdują się w roli instytucji popularyzującej dostęp do elektronicznej formy pieniądza, do bezpiecznych transakcji zdalnych oraz świadomego zarządzania środkami finansowymi. Przyciągają klientów, którzy wcześniej nie korzystali z oferty banków. Zarówno edukacja (w ramach konkretnych rozwiązań np. bankowość mobilna, kids, junior, senior), jak i zdalne możliwości dotarcia do dowolnej grupy konsumentów stały się bardzo proste i tanie.
Ekspansja poza strefę komfortu
Zyski banków spółdzielczych na przełomie roku charakteryzowały się rekordowymi wartościami pomimo zmniejszającej się liczby klientów. Wpływ na to miały korzystne dla klientów stawki opłat i prowizji, które zwiększyły ich lojalność. Na dobre wyniki niektórych banków złożył się także coraz bardziej efektywny i ciągle optymalizowany model operacyjny, czyli wykorzystywanie wspólnych platform rozwojowych i obsługowych.
Bardzo dobre wyniki sektora spółdzielczego oznaczają, że jest to najlepszy czas na przygotowanie się na ewentualny kryzys lub kontynuację dobrej passy i ekspansję poza strefę komfortu biznesowego. Banki spółdzielcze, definiując długoterminowe cele, powinny zatem skupić się na pozyskaniu jak największej liczby klientów produktów kredytowych oraz działać w obszarach geograficznych i docierać do unikalnych segmentów klienta, w których konkurencja banków komercyjnych jest mniejsza. Jednak kluczowym kierunkiem strategii powinno być zdecydowanie rozbudowywanie obecności lokalnej i regionalnej, gdyż jest to fundament budowy wiarygodnych relacji.
* UKNF, Dane miesięczne sektora bankowego według stanu na koniec października 2024 r., Opracowano na danych sprawozdawczych NBP z dnia: 5 grudnia 2024 r. oraz raporcie o sytuacji ekonomicznej banków „Banki 2023” przygotowanym przez Warszawski Instytut Bankowości na zlecenie Związku Banków Polskich.