Nowoczesne technologie czynnikiem sukcesu w MŚP
Przy dzisiejszym tempie pracy wciąż wielu pracowników narzeka na brak odpowiednich narzędzi. Ponad jedna trzecia (36 proc.) respondentów badania "SME Modern IT Research" przeprowadzonego przez Ipsos MORI dla Microsoft uważa, że w domu korzysta z nowocześniejszych technologii niż w pracy, a 43 proc. jest zdania, że ich pracodawca niewystarczająco inwestuje w firmowe IT. Jednocześnie opinie pracowników i badania rynku pokazują wymierne korzyści z sięgania po nowoczesne rozwiązania technologiczne.
Jak pokazują wyniki badania Ipsos MORI dla Microsoft poziom wykorzystania nowych technologii w polskich firmach z sektora małych i średnich przedsiębiorstw jest bardzo zróżnicowany. Jedna trzecia respondentów badania (33 proc.) uważa, że ich firma wykorzystuje już najnowsze technologie, niewiele więcej (34 proc.) jest zdania, że ich pracodawca dysponuje przestarzałymi narzędziami IT. Pracownicy MŚP wciąż częściej korzystają z nowocześniejszych technologii w domu (36 proc.) niż w pracy (29 proc.); 26 proc. uważa ten poziom za porównywalny.
Spośród 34 proc. respondentów, którzy są zdania, że ich firma korzysta z przestarzałych rozwiązań IT, większość (63 proc.) wskazuje na komputery mające pięć do dziesięciu lat. Niewiele mniej w tej grupie (59 proc.) nie otrzymuje od firmy służbowego smartfona czy tabletu, 56 proc. korzysta z przestarzałego systemu operacyjnego, a 40 proc. nie ma zdalnego dostępu do firmowych dokumentów. Respondenci badania biorą również pod uwagę sposób komunikacji firmy z otoczeniem – brak aplikacji mobilnych (wskazywany przez 47 proc. w tej grupie) i obecności w kanałach social media (38 proc.) również jest oceniany jako przestarzałe podejście.
Tymczasem połowa pracowników (50 proc.) jest zdania, że nowe technologie pomogłyby ich firmie w zwiększeniu swojej konkurencyjności na rynku (tylko 18 proc. nie zgadza się z tym stwierdzeniem). Upatrują w tym takich korzyści jak: lepsza obsługa klienta (43 proc.), zwiększona efektywność pracy (38 proc.), sprawniejsza współpraca w zespole czy też wyższa satysfakcja klienta (po 36 proc.). Słuszność tego podejścia potwierdzają wyniki raportu The Boston Consulting Group „Nowe technologie. Droga do rozwoju małych i średnich firm w Polsce”: przychody technologicznych „gepardów”, czyli firm inwestujących w nowoczesne rozwiązania zarówno w obszarze urządzeń, usług jak i np. mobilnych aplikacji dla klientów, rosły w okresie 2011-2013 o 21 punktów procentowych szybciej niż tzw. „żółwi”, czyli firm korzystających z podstawowych narzędzi IT. „Gepardy” tworzyły też o 9 pp. więcej miejsc pracy.
Za tymi liczbami stoją również konkretne przykłady. Po nowoczesne rozwiązanie jakim jest Office 365 sięgnęła w momencie najdynamiczniejszego rozwoju firma Złote Wyprzedaże S.A. Ułatwiło to udostępnianie pakietu narzędzi nowym pracownikom oraz usprawnienie wykonywania codziennych obowiązków, również zdalnie czy podczas podróży służbowych. Jednocześnie rozwiązanie pozwala zapewnić bezpieczeństwo firmowych danych.
„W najbliższych latach Złote Wyprzedaże planują swoją obecność w kilkunastu krajach Europy, dlatego dostęp do skalowalnych i efektywnych kosztowo narzędzi takich jak Office 365 jest dla nas po prostu opłacalne” – powiedział Jacek Szlendak, Prezes Zarządu Złote Wyprzedaże S.A.
1. Raport dostępny pod linkiem: http://www.bcg.com.pl/documents/file160503.pdf
Źródło: Microsoft