Nowatorskie produkty bankowe: IT wspiera nowe produkty

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.05.2012.foto.086.250x217Dziś jedynym sposobem wyróżnienia się na rynku jest oferowanie nowatorskich produktów bankowych. Liczy się szybkość ich wprowadzania. Chodzi o to, by wyprzedzić konkurencję i elastyczne reagować na sytuację. Czas wprowadzenia produktu na rynek TTM (time to market) staje się kluczowym czynnikiem warunkującym sukces lub porażkę.

Wojciech Grabarek

Kluczowym czynnikiem w tworzeniu nowych produktów, jeśli mają odnieść sukces na rynku, wciąż jest dobry pomysł. Jednak musi być wsparty przez system informatyczny, który przeprowadzi pierwsze analizy i symulacje, a następnie będzie nadzorował jego funkcjonowanie na rynku i badał, czy osiąga założone poziomy zysku. Twórcy systemów informatycznych wspierających proces tworzenia nowego produktu korzystają z wiedzy o tych wcześniejszych, wciąż jeszcze funkcjonujących lub już wycofanych z rynku. Jednak dziś, by odnieść sukces, trzeba łamać utarte schematy i sposoby postępowania. Im bardziej wykorzystywane oprogramowanie jest elastyczne, tym lepiej sprawdza się w przypadku odbiegających od standardu potrzeb. Dziś tworzenie prostych i standardowych produktów to od strony technicznej czas liczony jedynie w godzinach. Oczywiście czym innym jest wprowadzenie nowego produktu na rynek przy spełnieniu wszystkich potrzeb np. controllingu. Zaprezentowanie związanych z tym danych w zintegrowanym systemie operacyjnym, z którego korzysta management b anku, m oże o kazać s ię s porym wyzwaniem. Wiele ciekawych pomysłów może zatrzymać się właśnie na tym etapie lub czekać, aż ktoś coś w obowiązującym systemie dorobi. Straconego czasu można już jednak nie odrobić.

Co sądzą banki?

Na pytanie, jak systemy i rozwiązania IT pomagają przy przygotowywaniu nowych produktów bankowych, Łukasz Domański, dyrektor Departamentu Alternatywnych Kanałów Sprzedaży w Idea Banku, odpowiada, że wsparcie technologiczne jest szczególnie ważne w przypadku banków, w których serwis internetowy odgrywa kluczową rolę w dystrybucji produktów. Dlatego w takich instytucjach stale wprowadzane są nowe rozwiązania, które zwiększają zakres jego funkcjonalności. Na przykład od pewnego czasu, jak mówi Domański, Idea Bank umożliwia aktualizowanie internetowej platformy produktowej o nowe lokaty lub konta w zaledwie kilka godzin.

Dla Macieja Glapy, dyrektora Pionu Cash Management w BNP Paribas Banku ważne jest właściwe zrozumienie możliwości technologicznych dostępnych obecnie rynku, a także kwestii prawidłowego projektowania architektury systemów. Jest to nie tylko przydatne do tworzenia nowych rozwiązań, ale wręcz niezbędne do tego, aby w naszej szybko zmieniającej się rzeczywistości nie pozostawać w tyle. Zwraca on też uwagę na komunikację z osobami odpowiedzialnymi za obszar technologii w firmie. Rozmowa ta jest najbardziej produktywna, gdy jest dialogiem, a nie monologiem. Nie może się ona opierać tylko na prezentowaniu oczekiwań biznesowych, ponieważ w ten sposób firma traci spory potencjał, który jest dostępny po stronie nowych technologii, a który, z braku wiedzy, nie będzie wykorzystany w praktyce. Pewna porcja wiedzy i wzajemnego zrozumienia z obu stron bardzo pomaga przy tworzeniu nowych rozwiązań. Uruchamia się wtedy sprzężenie zwrotne, które powoduje, że 2+2 daje więcej niż 4, czyli powstaje wartość dodana. Glapa podkreśla, że – w szczególności w obszarze cash managementu – n owoczesna technologia stanowi warunek konieczny do istnienia na rynku.

Z kolei Piotr Dąbrowski, dyrektor Departamentu Rozwoju Oferty dla Klienta Indywidualnego w BNP Paribas Banku, ocenia, że wsparcie systemów informatycznych w tworzeniu oferty produktowej oraz w zarządzaniu nią może stanowić wartość dodaną tego procesu. Obecnie wykorzystuje się m.in. narzędzia ułatwiające projektowanie procesów oraz wspierające legislację wewnętrzną. – Uważam, że ciągle jeszcze istnieje na rynku nisza na narzędzia IT, które mogły wspierać efektywniej proces tworzenia nowych produktów, np. w zakresie optymalizacji parametrów produktów – mówi Dąbrowski.

Monika Szlosek, dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej Deutsche Banku PBC, pytana o to, jakie funkcje systemu IT faktycznie przydają się przy tworzeniu nowych produktów, odpowiada, że ważne jest, aby był on w różnych aspektach przygotowany do specyfiki obsługi tych segmentów klientów, które są strategiczne dla banku. Na przykład innej parametryzacji wymagają procesy i produkty negocjowane, z możliwością wprowadzania indywidualnych stawek itd., a zupełnie innej te skierowane do klienta masowego, wymagające standaryzacji i automatycznych procesów. W przypadku segmentów, które wymagają indywidualnego podejścia, niezwykle istotna, jej zdaniem, jest elastyczność systemu w obszarze parametrów cenowych, co pozwala szybko reagować zarówno na zmiany rynkowe, jak i oczekiwania konkretnych klientów (w tym szeroko pojęte negocjacje z kluczowymi klientami banku). W zakresie samej współpracy istotne jest, aby dostawca rozwiązania proaktywnie współpracował z bankiem, sam proponował rozwiązania i sugerował najlepsze kierunki dalszego rozwoju. Jakich funkcjonalności jeszcze brakuje? Szlosek zwraca uwagę, że banki coraz częściej wprowadzają do swoich ofert różnego rodzaju promocje mające na celu premiowanie klientów aktywnych, lojalnych oraz tych, którzy korzystają z pełnej oferty produktowej danej instytucji. – Spotykamy się również z atrakcyjnymi ofertami depozytowymi dla tzw. nowych środków czy zniżkami marż przy kredytach w sytuacji, kiedy klient skorzysta z innego produktu – dodaje Monika Szlosek. – Wyzwaniem jest zatem budowanie takich mechanizmów (rozwiązań IT) na podstawie logiki biznesowej, które w zależności od wymaganych kryteriów precyzyjnie i terminowo naliczają konkretne korzyści (np. premie, wzrost oprocentowania czy zniżkę marży) dla klienta. Do tego wszystkiego dochodzi wymiar wielokanałowy (internet, call centre, coraz częściej kanały mobile), czyli łatwy i szybki (i bezpieczny) dostęp do banku niezależnie od czasu oraz miejsca, w którym znajduje się klient.

Bardzo duża konkurencja na rynku bankowym jest stymulatorem, w pozytywnym tego słowa znaczeniu, oferowania nowych, ciągle lepszych i bardziej atrakcyjnych produktów dla klientów, uważa Jerzy Frydlewicz, dyrektor Departamentu Utrzymania Usług IT w Banku BGŻ. Olbrzymia dynamika zmian w tym zakresie ma szczególnie istotny wpływ na kształt i model działania szeroko rozumianego obszaru IT w banku. Jego zdaniem, aby zapewnić właściwy rozwój biznesu, nasze systemy IT muszą charakteryzować się dużą elastycznością w zakresie integracji z nowymi usługami oraz adaptowalnością organizacyjną i niskim kosztem bieżącego utrzymania. Niezmiernie istotne jest zapewnienie właściwej organizacji służb IT, a co za tym idzie zarządzania procesami i komponentami technicznymi. – Stworzyliśmy i ciągle udoskonalamy model usługowy naszej organizacji IT. Na każdym etapie cyklu życia usługi IT mamy odpowiednio wyspecjalizowane zespoły gwarantujące jej: optymalność architektoniczną, szybkość, wysoką jakość wdrożenia, efektywny proces bieżącego utrzymania oraz rozwoju, podkreśla Jerzy Frydlewicz.

Ricardo Campos, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium, również ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI