Mobilny konsument w świecie mobilnego internetu
Szybki rozwój nowych technologii w sposób widoczny przekłada się na codzienne życie. Jednym z najlepszych przykładów jest telefonia komórkowa. Z raportu "Mobilny konsument w świecie mobilnego internetu" - przygotowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) - wynika, że już co piąty internauta posiada telefon typu smartfon, za pomocą którego łączy się z siecią, komunikuje ze znajomymi czy korzysta z nawigacji GPS.
„Tradycyjne” telefony zaczynają być wypierane przez swoich bardziej nowoczesnych następców – smartfony umożliwiające w dowolnym miejscu i czasie bycie w stałej, internetowej łączności ze światem. Ponad połowa ich posiadaczy (59%) wykorzystuje je do łączenia się z siecią co najmniej kilka razy w tygodniu. W zestawieniu z wynikami uzyskanymi wśród użytkowników „tradycyjnych telefonów komórkowych” widać w tym zakresie wyraźną różnicę – posiadacze „tradycyjnych słuchawek” znacznie rzadziej wykorzystują je do surfowania po internecie.
Obecnie smartfony najczęściej służą użytkownikom do komunikacji (za pomocą poczty email lub serwisów społecznościowych) oraz korzystania z nawigacji GPS. Często wykorzystywane są także do konsumowania mediów. Około połowa internautów czyta za pomocą smartfonów gazety (50%), słucha radia (47%) i ogląda filmy (42%).
„Coraz szerszy dostęp do nowoczesnych urządzeń takich jak smartfony czy tablety niewątpliwie stopniowo zmienia polskiego konsumenta. Korzystanie z internetu przestaje być kojarzone ze 'stacjonarnością’, a sieć przenika do codziennego życia. Swoboda czerpania informacji, dostępnej w każdej chwili, pociąga za sobą daleko idące skutki. Konsument może np. w łatwy sposób znaleźć lokalizację interesującego go sklepu, ale i bez trudu porównać jego asortyment z ofertą konkurencji. Wzmocnieniu ulega także opiniotwórczość sieci. Użytkownicy w jeszcze wygodniejszy sposób wymieniają się poglądami zarówno na temat codziennych wydarzeń czy polityki, jak i dostępnych na rynku produktów czy usług” – mówi Janusz Sielicki, Dyrektor ds. Badań w IIBR.
Już dzisiaj można zauważyć początek tego procesu. Co trzeci posiadacz smartfona używa go do elektronicznej bankowości (35%), co piąty – do zakupów (21%), dokonywania różnego rodzaju opłat (20%) czy kupowania elektronicznej muzyki (19%). Rzeczywistość, w której w dowolnym momencie i miejscu, jednym kliknięciem mamy dostęp do niemal każdego sklepu, banku czy usługodawcy na świecie powoli staje się faktem.
Źródło: Interaktywny Instytut Badań Rynkowych