Mobilny boom – obiecujące perspektywy marketingowe w Europie Środkowo-Wschodniej
Dynamiczny wzrost mobilnego internetu jest jednym z najbardziej wyrazistych zjawisk na rynku online w Europie Środkowo-Wschodniej. Średni udział odsłon mobilnych w regionie CEE zwiększył się w 2011 roku ponad dwuipółkrotnie. Chociaż mobilna rewolucja jest jeszcze przed nami, taki wynik to dobry prognostyk dalszego rozwoju mobilnego internetu w Europie Środkowo-Wschodniej oraz zapowiedź kolejnych wyzwań dla reklamy mobilnej, m-commerce oraz m-płatności.
Z raportu Do you CEE, przygotowanego przez Gemius we współpracy z IAB Europe, wynika, że internauci z Europy Środkowo-Wschodniej coraz chętniej wymieniają tradycyjne telefony komórkowe na smartfony. Trend ten widoczny jest głównie w krajach bałtyckich. W Estonii czy na Litwie udział odsłon mobilnych wzrósł w ciągu 12 miesięcy 2011 roku ponad sześciokrotnie (źródło: gemiusTraffic, styczeń-grudzień 2011). Tablety i smartfony stają się zatem coraz bardziej docenianym przez marketerów kanałem komunikacji z klientami. Dlatego właśnie główni gracze rynku e-commerce w regionie CEE – Allegro, Slevomat, Biglion czy Groupon – już posiadają aplikacje mobilne, zachęcające klientów do zakupu różnych produktów lub usług za pośrednictwem platform mobilnych.
Turcja i Litwa to kraje, w których potencjał mobilnego internetu jest największy. Podczas gdy średnia liczba odsłon generowanych przez urządzenia mobilne w całym regionie CEE wyniosła 6% (wg danych gemiusTraffic za czerwiec 2012 r.), w Turcji wynik ten był ponad dwukrotnie większy. Na Litwie natomiast wskaźnik ten przekroczył próg 10%.
Mimo że udział komputerów w liczbie generowanych odsłon jest w dalszym ciągu nieporównywalnie wyższy, internet mobilny w regionie Europy Środkowo-Wschodniej odnotowuje systematyczny wzrost. Ruch na stronach internetowych, za który odpowiadają urządzenia z systemem Android lub iOS, nie przekracza 1% ogólnej liczby odsłon dokonywanych w regionie CEE, ale ten sposób konsumowania treści internetowych zdecydowanie zyskuje na znaczeniu. W ciągu ubiegłego roku udział odsłon generowanych z urządzeń mobilnych wzrósł w tej części globu aż czterokrotnie.
Najpopularniejszym systemem operacyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej jest Android. Pod jego kontrolą pracuje wiele produktów znanych producentów w tym m.in.: Samsung, Motorola, HTC czy LG. Według badania gemiusTraffic za czerwiec 2012 roku, prawie 50% wszystkich mobilnych odsłon w regionie CEE wygenerowanych zostało właśnie przez urządzenia z Androidem. System ten jest szczególnie popularny na Słowacji, Węgrzech i Białorusi, gdzie wskaźnik mobilnych odsłon pochodzących z telefonów pracujących na Androidzie przekroczył 55%.
Drugą pozycję w rankingu systemów operacyjnych odpowiedzialnych za największy ruch na stronach mobilnych zajmuje iOS. Urządzenia z tym oprogramowaniem odpowiadają za 35% aktywności w sieci. Biorąc pod uwagę fakt, że iOS jest używany tylko na smartfonach i tabletach firmy Apple, wynik ten należy postrzegać jako potwierdzenie silnej pozycji „nadgryzionego jabłka” w regionie CEE. iOS jest najbardziej rozpowszechniony w Turcji, Chorwacji i Estonii (urządzenia działające pod systemem Apple odpowiadają za około 55% odsłon generowanych na stronach mobilnych w tych krajach).
W krajach gdzie numerem 1 wśród producentów urządzeń mobilnych jest Nokia – tj. na Białorusi i Ukrainie – na znaczeniu zyskuje Symbian. Na rynkach tych udział odsłon generowanych z urządzeń działających pod kontrolą tego systemu operacyjnego wynosi około 25%. Dla porównania, średnia dla Europy Środkowo-Wschodniej jest bliska 15%.
Czwarte miejsce w rankingu zajmuje Windows 7 – jego udział w liczbie odsłon mobilnych w regionie CEE nie przekracza 1% (zgodnie z gemiusTraffic dane za czerwiec 2012).
Więcej szczegółów na temat profilu społeczno-demograficznego w krajach regionu CEE znaleźć można w raporcie „Do You CEE?” 2011, przygotowanym przez Gemius we współpracy z IAB Europe.
Źródło: Gemius
IAB Europe