Młodzi w biznesie i finansach – Fundacja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości
Czym zajmuje się Fundacja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce?
Sama inicjatywa Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości pochodzi ze Stanów Zjednoczonych z inicjatywy administracji i pod patronatem prezydenta, Baracka Obamy oraz brytyjskiego premiera, Gordona Browna w 2008 r. To był taki pomysł tygodnia, w którym będzie się wspierać podstawy przedsiębiorcze, ale też społeczną odpowiedzialność biznesu w kontekście biznesu jako nie tylko pomnażania środków, ale odpowiedzialności za środowisko, innych ludzi. Jesteśmy częścią światowego Global Entrepreneurship Network, a dewizą naszej działalności jest łączyć, wspierać oraz rozumieć.
My jesteśmy jak Enterprise -takim statkiem z „Star Treka”, który odkrywa nowe przestrzenie, nowe miejsca, nowe pomysły oraz idee. W ramach Fundacji zajmujemy się promowaniem postaw przedsiębiorczości, promowaniem dobrego nauczania o przedsiębiorczości, bo trzeba pamiętać, że Polska jest jednym z niewielu krajów, gdzie zajęcia z postaw przedsiębiorczości są w podstawie programowej. Ponadto włączamy się w konsultacje na temat tworzenia warunków dla startupów, mówiliśmy o startupach zanim to było modne w Polsce. Bierzemy również udział w europejskich konsultacja w ramach Global Entrepreneurship Network Europe. Zajmujemy się też networkingiem i matchingiem – łączeniem przedsiębiorstw w różnych częściach kraju, Europy czy Świata.
Nasza działalność wizerunkowa przeniosła się na całą Polskę, a przez to mamy większy nacisk na współpracę z regionami. Różnego rodzaju szkolenia o przedsiębiorczości w Warszawie odbywają się co tydzień, dlatego takich tygodni przedsiębiorczości potrzebują mniejsze miasta. Działamy we wszystkich województwach. Wśród koordynatorów na poziomie wojewódzkim mamy instytucje państwowe, czy samorządowe.
Warto wspomnieć, że przygotowaniem Global Entrepreneurship Index dla Polski w ramach działalności Światowej Sieci Przedsiębiorczości na świecie zajmuje się Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Jakie projekty realizujecie w ramach Fundacji?
Oprócz głównej inicjatywy Tygodnia Przedsiębiorczości w ciągu roku prowadzimy szkolenia, bierzemy udział w rożnych warsztatach. Ponadto wokół Tygodnia Przedsiębiorczości powstało wiele bardzo interesujących projektów finansowanych przez instytucje międzynarodowe, rządy Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych.
W Polsce współpracujemy m.in. PARP czy Konfederacją Lewiatan. Wraz z Pracodawcami RP będziemy prowadzili ściślejszą działalność, dlatego że chcemy utworzyć wspólną platformę współpracy biznesu ze startupami. Jesteśmy w trakcie przygotowywań więc o tym pewnie powiem więcej następnym razem.
W ramach projektu Erasmus przygotowywaliśmy scenariusze lekcji do szkół z podstaw przedsiębiorczości. Projekt powstawał we współpracy z Wielką Brytanią i Maltą.
Wśród działań, które prowadziliśmy były na przykład praktyczne warsztaty „Citrus Saturday”, podczas których dzieci poznawały tajniki planowania własnego biznesu a co najważniejsze – wdrażały swój pomysł w życie, prowadząc stoisko z lemoniadą.
Jesteśmy twórcami kampanii społecznej pt. „Twarze Przedsiębiorczości”, która miała prezentować głównie mały i średni biznes. Ludziom biznes kojarzy się często jedynie z marynarką albo garniturem, a my w ramach kampanii publikowaliśmy zdjęcia np. pani księgowej, mechanika, pana prowadzącego ksero czy założyciela Bobby Burgera. Celem było pokazanie osób przedsiębiorców, które są różnorodne, tak jak w haśle Unii Europejskiej – „Zjednoczenie w różnorodności”. „Twarze Przedsiębiorczości” to była też walka z pojęciem przedsiębiorczości jako Janusza z wąsem, Janusza biznesu czy Mirka przedsiębiorcy.
W jaki sposób definiujesz przedsiębiorczość? Czy my młodzi ludzie jesteśmy przedsiębiorczy?
Dla mnie przedsiębiorczość to branie pełnej odpowiedzialności za działania, za swój pomysł, radzenie sobie w sytuacjach stresowych, to jest liczenie się z tym, że można upaść, ale jak się upadnie to trzeba po prostu powstać. Trzeba się z tym liczyć, że jeśli jesteś przedsiębiorcą to musisz wiedzieć, że ten żaglowiec może zboczyć z kursu, ale w którymś momencie jesteśmy pewni siebie to popłyniemy dalej.
O Polakach można powiedzieć, że są zaradni i przedsiębiorczy, mówi się o polskim kombinatorstwie, ale to jest właśnie taka polska przedsiębiorczość. Polskie kombinatorstwo, należy przekuwać w sukces, bo potrafimy sobie radzić w trudnych sytuacjach. Stajemy się również narodem, który nie ma się czego wstydzić. Młodzi Polacy są coraz lepiej przygotowani pod względem edukacji, mamy lepsze umiejętności zarówno miękkie, jak i twarde. Jednak cały czas brakuje nam tej pewności siebie, ale właśnie przez kontakty międzynarodowe, jak Światowy Tydzień Przedsiębiorczości, wyjazdy na Erasmusa, udział w projektach naukowych z ludźmi z różnych krajów nabywamy ją. Coraz bardziej czujemy, że dajemy radę. Niczym taki Janek nie różni się od Johna czy Jacques. Nawet w wielu przypadkach jesteśmy po prostu lepsi.
Jeżeli chodzi o przygotowanie młodych do rynku pracy, wydaje mi się, że jest coraz lepiej. Pracując przy Akademii Kadr Europejskich w Szkole Głównej Handlowej mam stały kontakt z młodzieżą, którzy są bardzo ambitni w działaniach, ale też skromni oraz odpowiedzialni.
Jak oceniasz poziom edukacji finansowej młodych Polaków? Jakie możemy podejmować działania, by ją wspierać?
Uważam, że w Polsce jest problem z edukacją finansową od najmłodszych lat. Rodzice nie do końca uczą swoich dzieci zarządzania swoim budżetem. W wielu wypadkach państwo też się nie sprawdza w tej roli, bo jeżeli daje to powinno również w jakiś sposób wymagać tej odpowiedzialności.
W jaki sposób zachęcić młodych do zakładania firm, biznesów?
Przede wszystkim ucząc ich, że tworząc samemu swój budżet i swoje projekty, są w stanie więcej osiągnąć niż po prostu stojąc w miejscu. Tak naprawdę tego rodzaju nauka o przedsiębiorczości powinna być przekazywana w takich miejscach, jak szkoła czy w parafiach w znaczeniu jako często jedynych miejscach aktywności lokalnej.
Wywiad jest częścią cyklu projektu „Młodzi w biznesie i finansach” – rozmów z przedstawicielami organizacji oraz instytucji wspierających przedsiębiorczość oraz edukację finansową wśród młodych ludzi.
Aleksander Arabadźić – Członek Rady Nadzorczej Fundacji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości. Współtwórca Akademii Kadr Europejskich. Zawodowo doradca ds. komunikacji i nowych mediów. Angażuje się w sprawy społecznej odpowiedzialności biznesu oraz wyzwań rynku pracy wobec młodych. Polak, Chorwat, Europejczyk zakochany w warszawskim Żoliborzu.
Magdalena Bryś