„Mieszkanie na start”: rządowe dopłaty do czynszu będą kosztować budżet 16 mld zł w ciągu 10 lat

„Mieszkanie na start”: rządowe dopłaty do czynszu będą kosztować budżet 16 mld zł w ciągu 10 lat
Fot. Pixabay.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ustawa "Mieszkanie na start" dotycząca dopłat do czynszu przez 9 pierwszych lat najmu będzie kosztować budżet państwa 400 mln zł w pierwszym roku obowiązywania, a łączne wydatki w ciągu 10 lat wyniosą 16 mld zł, wynika z oceny skutków regulacji.

Ustawa #MieszkanienaStart dotycząca dopłat do czynszu przez 9 pierwszych lat najmu będzie kosztować #budżet państwa 400 mln zł w pierwszym roku obowiązywania

W pierwszym roku wdrożenia ustawy wydatki powinny wynieść 400 mln zł i zakłada się, że będą one systematycznie rosły do 2 mld zł w 5 roku działania ustawy. Łączne wydatki w okresie 1-10 lat wyniosą 16 mld zł.

Jak podano w projekcie ustawy, źródłem finansowania dopłat do czynszów będzie Fundusz Dopłat, ulokowany w Banku Gospodarstwa Krajowego. Ze środków Funduszu finansowane są również inne programy mieszkaniowe, w tym program „Rodzina na swoim”, „Mieszkanie dla młodych”, program preferencyjnych kredytów na realizację społecznego budownictwa czynszowego, a także program wsparcia samorządów w realizacji budownictwa dla najuboższych. Fundusz obok środków budżetowych może być zasilany również z innych źródeł, w tym przychodami z obrotu nieruchomościami Skarbu Państwa znajdującymi się w Krajowym Zasobie Nieruchomości.

Czytaj także: Rząd dopłaci do czynszu przez 9 pierwszych lat najmu >>>

„Ze względu na wygaszenie programów „Rodzina na swoim” i „Mieszkanie dla młodych”, budżet skierowany na indywidualną pomoc mieszkaniową będzie przez pierwsze lata funkcjonowania systemu niższy od dotychczasowej skali wydatków publicznych na ten cel” – czytamy także.

Pozytywny wpływ na działalność miro-, małych i średnich firm

Według ustawodawcy, projektowana ustawa będzie miała pozytywny wpływ na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

„Wpływ ten będzie obejmował przede wszystkim dwa obszary:

1) przedsiębiorcy specjalizujący się w projektach deweloperskich (budowa, a następnie sprzedaż lub wynajem mieszkań) będą mogli podpisywać umowy z gminami i realizować budownictwo na wynajem dla osób otrzymujących dopłaty do czynszów. Ze względu na skalę inwestycji mieszkaniowych, możliwość taka będzie potencjalnie atrakcyjna głównie dla przedsiębiorstw funkcjonujących na obszarach małych miast oraz na obszarach wiejskich, gdzie często jest zapotrzebowanie jedynie na kllkakilkanaście mieszkań na wynajem;

2) przedsiębiorcy działający w branży budowlano-montażowej będą mogli pełnić rolę wykonawców lub podwykonawców inwestycji mieszkaniowych realizowanych w ramach systemu dopłat do czynszów. Przy spodziewanej skali zwiększenia tego typu inwestycji, mikroprzedsiębiorcy oraz mali i średni przedsiębiorcy będą mogli rozszerzyć portfel zamówień oraz zdywersyfikować zakres klientów” – czytamy także.

Ustawa powinna wejść w życie w połowie 2018 r., umożliwiając samorządom podpisywanie umów w sprawie realizacji inwestycji mieszkaniowych z inwestorami. Pozwoli to również na zawieranie umów w sprawie stosowania dopłat między samorządami i BGK, gwarantujących zabezpieczenie (w ramach limitu Funduszu Dopłat) środków na dopłaty. Pozostałe przepisy, w tym przepisy dotyczące wypłaty dopłat, powinny wejść w życie od nowego roku budżetowego – 2019 r., podano także.

Projekt ustawy został w czwartek przesłany do Sejmu.

Źródło: ISBnews