Medialny ranking uczelni.Kto najlepiej trafia do przyszłych inżynierów?
Niedobór specjalistów z wykształceniem technicznym - to fakt z polskiego rynku pracy. Uwaga mediów skupia się więc na politechnikach. Cieszą się one kilkukrotnie większym zainteresowaniem od szkół ekonomicznych czy przyrodniczych - wynika z badania "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów". Uczelnie techniczne mają o co walczyć, bo im więcej studentów tym szybciej się rozwijają.
Popyt na kierunki ścisłe sprawia, że potrzebne są także informacje na temat poszczególnych szkół. Dbałość o wizerunek to dziś – w czasach nadchodzącego niżu demograficznego – jeden ze strategicznych obszarów ich działalności. Duża część uczelni należących do czołówki wyrobiła sobie markę głównie dzięki jakości kształcenia, o której świadczą sukcesy ich studentów w międzynarodowych konkursach, m.in. informatycznych.
Najczęściej występującą w mediach nazwą uczelni technicznej jest Politechnika Warszawska. W ciągu ubiegłego roku akademickiego (1 października 2011 – 30 września 2012) pojawiło się na jej temat aż 34 tys. publikacji w prasie, internecie oraz stacjach radiowych i telewizyjnych. Za nią znalazła się krakowska Akademia Górniczo-Hutnicza z wynikiem 19 tys. tekstów, a podium uzupełniła Politechnika Wrocławska (14 tys.).
Wykres 1. Liczba publikacji medialnych na temat państwowych uczelni technicznych w okresie 1 października 2011 – 30 września 2012. Badanie na podstawie monitoringu prasy, internetu, radia i telewizji
Wszystkie trzy uczelnie mają się czym chwalić, ponieważ osiągnięte przez nie wyniki medialne są znakomite. Politechnika Warszawska jest drugą najczęściej przytaczaną przez dziennikarzy nazwą szkoły wyższej w Polsce. Wyprzedził ją tylko Uniwersytet Warszawski. Jeżeli jednak wziąć pod uwagę same publikacje prasowe, plasuje się ona na miejscu pierwszym także i w tej klasyfikacji. Należy mieć świadomość, że duża przewaga nad resztą stawki wynika z zaangażowania w sport. Jej nazwa często pojawia się przy okazji doniesień na temat zespołu koszykarskiego AZS Politechnika Warszawska występującego w Tauron Basket Lidze oraz siatkarskiego o identycznej nazwie, rywalizującego w PlusLidze. Ten przykład pokazuje, że inwestycja w sport może przynosić naprawdę znaczące medialne korzyści. Nie ulega wątpliwości, że to zaangażowanie wpływa na wizerunek oraz samą świadomość marki uczelni.
Akademia Górniczo-Hutnicza w najświeższym rankingu wypadła zdecydowanie lepiej niż w poprzednim. Obecne niemal 19 tys. publikacji to o 52 proc. więcej niż przy okazji marcowego zestawienia. Trudno powiedzieć, jak kształtowałaby się klasyfikacja, gdyby AGH w równym stopniu co Politechnika Warszawska pojawiała się przy okazji wydarzeń sportowych. Pewne jest, że tak duży wzrost medialności budzi szacunek i z pewnością nie jest przypadkowy. Uczelnia umiejętnie wykorzystuje „modę” na rozwijanie umiejętności technicznych, jaka istnieje wśród kandydatów na studia. Wymienia się ją w kontekście sukcesów odnoszonych na polu naukowym. Duża część publikacji generowana jest dzięki cytowanym przez media pracownikom naukowym uczelni.
Z kolei Politechnika Wrocławska odnotowała wzrost na poziomie 26 proc. w porównaniu do zestawienia z marca, w którym także uzyskała miejsce trzecie. Dalsze pozycje należą do grupy pościgowej o podobnym wskaźniku medialności – Politechniki Śląskiej, Politechniki Gdańskiej, Politechniki Łódzkiej i Politechniki Poznańskiej. Kolejność ta nie zmieniła się w ciągu ostatniego półrocza. Awans zanotowała z kolei Politechnika Krakowska, która uplasowała się na 8. lokacie.
Przypomnijmy, że najbardziej medialną uczelnią wyższą w Polsce okazał się Uniwersytet Warszawski. W kategorii uczelni ekonomicznych zwyciężyła Szkoła Główna Handlowa, a wśród przyrodniczych Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego.
Marcin Gościniak, asystent ds. marketingu i PR
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów