Media społecznościowe: Śmierć Facebooka

Media społecznościowe: Śmierć Facebooka
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zdarzyć się może, a nawet jest to pewne, że Facebook przestanie kiedyś istnieć, tak jak wiele innych portali, które miały dawniej znaczenie, a dziś są tylko punktem na mapie rozwoju mediów społecznościowych w internecie. Nastąpi to wtedy, gdy powstanie marka, która da użytkownikom bogatsze doświadczenie współistnienia i współdzielenia, a organizacjom lepsze możliwości promocji.

Dorota Zielińska

Do czasu nowej rewolucji wieszczyć jednak można sukces Facebooka, jak i kilku innych serwisów, takich jak Twitter, Instagram, YouTube, czy LinkedIn. Tymczasem cyfrowa rewolucja trwa w najlepsze i dotyka wszystkich aspektów życia człowieka – od obszaru społecznego, poprzez polityczny, na gospodarczym skończywszy. Zmiany dotyczą wszystkich sektorów gospodarki, w równym stopniu w ich zakresie oraz głębokości. Wynika to z przestrzeni możliwości, które tworzy nowa technologia, a jej wynikiem jest redefinicja modeli biznesowych i branż. W dobie demokratyzacji informacji, kultury innowacji i amorfizacji modeli biznesowych, dyskusja na temat mediów społecznościowych jest wstępem do nowej analizy źródeł sukcesu gospodarczego. Wykładnicze tempo zmian to cecha charakterystyczna trzeciej rewolucji przemysłowej, czyli cyfrowej. Żadna z wcześniejszych nie wykazywała takiej dynamiki. Pokolenia, które ich doświadczały miały lata na poznanie, akceptację i dopasowanie się do zmieniających się warunków rynkowych i społecznych. Obecnie, przestrzeń i czas na przystosowanie się są nieporównywalnie mniejsze. W ciągu życia jednego pokolenia nastąpiła transformacja od zerowego dostępu do internetu, aż po internet rzeczy, smart technologies, druk 3D, quantum computing, sztuczną inteligencję czy machine learning.

Naukowcy dążą do stworzenia maszyn, które będą rezonować, czyli dowodzić swoich racji – myśleć. Już w tej chwili dzięki bardzo sprawnym urządzeniom możliwe jest prowadzenie rozbudowanych analiz na ogromnych zbiorach danych, niezależnie od wielości interakcji pomiędzy samymi informacjami. Tego postępu nie sposób zatrzymać. To, co skłania do refleksji, to liczba danych, które zbierane są na temat klientów np. w mediach społecznościowych i sposób ich wykorzystania w świecie bankowości. Absorpcja takiej rewolucji to wyzwanie, które stoi przed bankami.

Wartości, które podlegają ewolucji

W nowoczesnej gospodarce konsumenci przywiązują się do marek, które dostrzegają siłę we współistnieniu i współdzieleniu. Znaczenia nabierają te organizacje, których produkty i usługi pomagają zrozumieć otaczający świat, okazują się być uczciwe i społecznie potrzebne. Zaangażowanie wyrażane w unikalnej kulturze, wynikającej z wiarygodnej misji przedsiębiorstwa jest nagradzane lojalnością. Wartości ewoluują w nowej gospodarce. Wskazać można obszary, które nigdy wcześniej nie były ujęte w strategiach, a obecnie funkcjonują i wydaje się, że ich waga stale wzrasta. Postawić można tezę, że filarami są tu informacja oraz czas. Informacja będąca podstawą wiedzy i czas reakcji.

To co ważne dzieje się tu i teraz. Reakcja na potrzeby klientów w momencie ich uświadomienia, wrażliwość na indywidualne uwarunkowania i wymagania, przydatność i odpowiedzialność organizacji wyrażona jest w czasie rzeczywistym. Liczy się chwila, perspektywa i estymacja. Podstawą tego paradygmatu są rosnące lawinowo zasoby danych.

Dorota Zielińska
Doradca burmistrza Góry Kalwarii w zakresie strategii
promocyjnej kampanii wyborczej w 2014 r. Jako
pracownik samorządu gminy w Górze Kalwarii,
odpowiedzialna za politykę informacyjną oraz
kontakty z mediami. Koordynator działań CSR oraz PR
w mediach społecznościowych. Reprezentant gminy
w pracach Rady Programowej forum „Nowoczesny
Samorząd. Zarządzanie i Finanse 2015”. Obecnie,
ekspert ds. komunikacji wielokanałowej w Banku
Ochrony Środowiska. Zajmuje się strategią obecności
banku w internecie (szczególnie w mediach
społecznościowych). Prowadzi badania naukowe
dotyczące strategicznego wykorzystania mediów
społecznościowych, konwergencji wielokanałowych
usług i produktów ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI