Media społecznościowe: Miejsce kreatywności w strategii komunikacji
Tekst i infografika: Dorota Zielińska
Genialni wirtuozi, jak również skrupulatni rzemieślnicy są na rynku bardzo potrzebni. Efekty ich pracy są wynikiem łączenia pasji, wiedzy, doświadczenia, pokory w nauce i otwartości umysłu, a na pewno odpowiednio wdrożonej strategii rozwoju. Sukces jest rezultatem realizacji planu i o ile sam plan jest niezwykle ważny, to ważniejsze jest staranne jego wdrożenie i konsekwentne realizowanie jego założeń.
Autorka jest ekspertem ds. komunikacji wielokanałowej w Banku Ochrony Środowiska. Zajmuje się strategią obecności banku w internecie (szczególnie w mediach społecznościowych). Prowadzi badania naukowe dotyczące strategicznego wykorzystania mediów społecznościowych, konwergencji wielokanałowych usług i produktów bankowych. |
Wśród top managementu sektora bankowego nadal pokutuje opinia, że media społecznościowe to narzędzie do wstawiania zdjęć i publikowania śmiesznych filmików. Osoba, która posiada w smartfonie aplikację np. Facebooka i potrafi zmienić cover photo staje się ekspertem mającym prawo doradzać, oceniać i szydzić. Zresztą, do loży szyderców ustawiają się kolejki tych, którzy oprócz znajomości kluczowych nazw portali, nie byliby w stanie powiedzieć o nich wiele więcej. Jednak komentujący laicy to mniejsze zło, o ile oczywiście nie mają władzy do zatrzymywania realizacji prac lub nie starają się zawrócić kijem Wisły. Najtrudniej patrzy się na tych, którzy uchodzą w środowisku za ekspertów, a bez mrugnięcia okiem powtarzają przeczytane lub usłyszane gdzieś w kuluarowych rozmowach androny.
Rzeczywiście passé?
Nośne ostatnio opinie mówią o tym, że Facebook jest passé, a wszyscy gremialnie zaczynają używać Instagrama. Ten trend jest podobno tak widoczny, że dochodzi do tego, iż eksperci publikują na swoich profilach np. na LinkedIn manifesty, w których twierdzą, że Facebook w ich firmach stracił na znaczeniu, fanpage przestaje być regularnie prowadzony (jednak nadal pozostaje otwarty – choć to dość niezrozumiałe, skoro nikt z niego nie korzysta), a cała aktywność zostaje przeniesiona na inne serwisy. Podczas spotkań i konferencji rekomendowane jest jak najszybsze włączenie innych, niż Facebook, kanałów komunikacji do portfolio, a najczęściej wymieniane wśród modnych serwisów są właśnie Instagram, Snapchat i LinkedIn. Istnieje na pewno grupa, która, wsłuchując się w te opinie, postanowi zmienić kurs i zacznie publikować jakieś zdjęcia na Insta. Bez większego zastanowienia się nad kluczowymi czynnikami budowania strategii, jak choćby: celami, segmentami klientów, propozycją wartości, kluczowymi zasobami, partnerami i działaniami, a także kosztami, a głównym przesłaniem obecności będzie zapewne publikacja „kontentu lifestylowego”. Nie można nie oddać choć odrobiny racji takiemu podejściu. Każdy dobry rzemieś...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI