Mariusz Cholewa – Prezes BIK: Zbuduj z nami swoją dobrą historię
Rozmowa z dr Mariuszem Cholewą - Prezesem Zarządu Biura Informacji Kredytowej S.A. o zmianie wizerunku BIK i o Programie Budowania Wiarygodności Finansowej Konsumentów.
Panie Prezesie – rozmawiamy o dwóch niezwykle ważnych działaniach BIK wpisanych w kalendarz 2014 roku: zmianie wizerunku BIK i Programie Budowania Wiarygodności Finansowej, mam jednak wrażenie, że poniekąd mówimy o jednym nadrzędnym zadaniu na ten rok.
Tak, mówimy o tym, że chcemy uświadomić Polakom jak bardzo przydatny może być BIK dla osób, które swoje życiowe działania wspomagają rozlicznymi narzędziami finansowymi o naturze kredytowej np.: ratami, kredytami gotówkowymi, hipotecznymi, kartami kredytowymi itd. czyli dla większości z nas. Chcemy przekonać obserwatorów działań BIK-u jak możemy pomóc w przygotowaniu się młodych osób do mądrego korzystania z tych produktów i jak z BIK-iem możemy przygotować się do zaciągnięcia kredytu na możliwie najlepszych warunkach. Mówimy o naszym nadrzędnym celu zapoznaniu Polaków z procesem budowania dobrej historii kredytowej.
Od czego powinniśmy zacząć?
Opowiadając o naszych działaniach powinniśmy zacząć od tego, że nie chcemy być już utożsamiani z przykrą instytucją, która dzięki swojej bazie informacji i wynikającej z niej wiedzy na temat naszej wiarygodności finansowej, jest władna zezwolić lub zabronić komuś na realizację swoich marzeń. Do niedawna większość Klientów BIK zanim nas poznała usłyszała o BIK w momencie, kiedy odmawiano jej udzielenia kredytu. Były to najczęściej osoby, których historia kredytowa nie była najlepsza lub takie, w których historię kredytową wkradł się błąd. Takich Klientów w bazie BIK mamy niespełna 10%, pozostałe 90% to dobre historie. Jeśli zaś chcemy powiedzieć o tym jak powinniśmy zacząć budować dobrą historię kredytową – odpowiedź jest jedna: od poznania Biura Informacji Kredytowej, zapoznania się z bazową wiedzą jaką chętnie przekazują nasi eksperci i od założenia konta w BIK – teraz z dostępem do darmowych produktów BIK.
Jakie konkretnie działania towarzyszą zarówno zmianie wizerunku BIK jak i Programowi Budowania Wiarygodności Kredytowej Konsumentów?
Zaczęliśmy od tego, że Program Budowanie Wiarygodności finansowej oparliśmy na trzech niezwykle ważnych filarach:
![]()
Pierwszy filar to w skrócie www.bik.pl – trzeba tam tylko wejść a my już z przyjemnością pomożemy przy zakładaniu darmowego konta, czy wyborze narzędzia, które najbardziej pasuje do aktualniej lub potencjalnej sytuacji kredytowej każdego naszego Klienta.
![]()
Motywem przewodnim drugiego filaru jest BIK Pass. Nasz flagowy produkt, który w połączeniu z ofertami naszych Partnerów daje nam nie tylko przyjazny dokument: paszport naszej wiarygodności finansowej ale też szereg wymiernych korzyści od naszych Partnerów – lepsze oferty kredytowe i ubezpieczeniowe.
![]()
Trzecim filarem jest niedawno zainaugurowana akcja edukacyjna Buduj Dobrą Historię, która realizujemy z wieloma Partnerami – przede wszystkim instytucjami finansowymi i która dotyczy procesu budowania swojej dobrej historii kredytowej. Sercem akcji edukacyjnej jest Akademia BIK.
![]()
A jej bardziej rozrywkową wersją dla młodych osób funkcjonujących w obszarze social mediów, jest nasz profil na Facebooku.
![]()
Czy polską młodzież, studentów trzeba uczyć czegoś szczególnego w obszarze budowania swojej historii kredytowej?
Tak, trzeba przede wszystkim uświadomić potrzebę budowania swojej dobrej historii. U nas, zazwyczaj, dopiero przed zakupem swojego pierwszego mieszkania młodzi ludzie dowiadują się, że bez wcześniejszej historii może być z tym problem. Za oceanem, ludzie wiedzą, że trzeba dbać o swój dobry wizerunek kredytowy, bo inaczej nie uda się nawet wynająć mieszkania, nie mówiąc o kredycie na dom, czy mieszkanie. Na dobrą sprawę rzeczywiście należy tworzyć sobie w naszych polskich realiach taką historię tak szybko, jak to tylko możliwe. To może być jakaś nawet niedroga rzecz wzięta na raty. Warto pokazać, że jesteśmy w stanie zapłacić w terminie 10, czy 12 rat. To jest bardzo ważne i nie ma znaczenia, jak bardzo duże to były pieniądze. Nawet posiadanie karty kredytowej i regulowanie jej rachunku na bieżąco jest istotne.
A wszystko to warto robić razem z BIK: przyjazną instytucją nastawioną na pomoc przy budowaniu dobrej historii kredytowej?
Dokładnie tak. Wiemy, że cały proces, który – taki jest nasz cel – ma doprowadzić do zmiany wizerunku BIK-u na tę przyjazną instytucję, z pewnością dłuższą chwilę potrwa ale po zainteresowaniu jakim cieszy się nasza akcja „Wypróbuj BIK za darmo”, po tym jak każdego dnia zakładane są u nas setki kont wierzymy, że nie będzie to trwało zbyt długo.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję.
Patryk Rozpiątkowski