Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
15godzin
6minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
15godzin
6minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
15godzin
6minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Kongres ESG, czy potrzebna jest transparentność wynagrodzeń osób na stanowiskach kierowniczych?

26.01.2022 13:05 Karol Mórawski | aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Kongres ESG, czy potrzebna jest transparentność wynagrodzeń osób na stanowiskach kierowniczych?
Fot. stock.adobe.com/thodonal
O tym, w jaki sposób ESG odmieni funkcjonowanie polskiej gospodarki, o inkluzywności na rynku pracy i o tym, dlaczego warto inwestować w edukację zawodową i branżową dyskutowali przedstawiciele polskiego rządu i administracji publicznej uczestniczący w pierwszej sesji Kongresu ESG.

Barbara Socha, wiceminister rodziny i polityki społecznej, zwróciła uwagę na dwa niepokojące trendy na rynku pracy, które przyczyniają się do zwiększonego poczucia niestabilności wśród osób zatrudnionych.

Plaga umów na czas określony

Pierwszy z nich to nadreprezentacja umów o pracę na czas określony, co negatywnie odbija się na funkcjonowaniu gospodarstw domowych w wielu aspektach – osoby na umowach czasowych nierzadko nie są w stanie uzyskać pozytywnej decyzji kredytowej.

Zjawisko to w szczególnym stopniu dotyka kobiety, które najczęściej nie mogą się doczekać stałego etatu. Panelistka podkreśliła, że w wielu państwach członkowskich UE ten proces nie występuje, ponieważ prawo nie przewiduje możliwości tak szerokiego zatrudniania ludzi na czas określony.

Innym wyzwaniem jest niska popularność elastycznych form zatrudnienia – w Polsce jedynie 5% kobiet wykonuje obowiązki służbowe w niepełnym wymiarze, podczas gdy w Wielkiej Brytanii 50%, a w Holandii nawet 80% pań zatrudnionych jest na etacie cząstkowym.

Zdaniem przedstawicielki resortu rodziny i polityki społecznej taka sytuacja tworzy problem dla tych kobiet, które chcą pogodzić pracę zawodową z macierzyństwem.

Senior niemile widziany na rynku pracy

Nierówności w traktowaniu pracowników ujawniają się nie tylko na linii płci. Marcin Wiącek, Rzecznik Praw Obywatelskich przypomniał, iż sporym problemem polskiego rynku pracy jest ageizm – mało który szef jest gotów zatrudniać osoby starsze, w wielu przypadkach seniorzy mają też problem z utrzymaniem się na stanowiskach.

– Musimy pracować nad tym, by skutecznie zachęcić przedsiębiorców do zatrudniania osób starszych, a także kontynuowania z nimi współpracy – dodał RPO.

Jeśli chodzi o zjawisko dyskryminacji kobiet, Marcin Wiącek wskazał na lukę płacową i mały udział pań we władzach spółek – w przypadku podmiotów notowanych na GPW tylko 16% członków rad nadzorczych i 13% członków zarządu stanowią kobiety. Wśród prezesów spółek sytuacja jest jeszcze gorsza, aż 94% z nich to mężczyźni.

RPO zauważył, że pod tym względem Polska prezentuje się nawet nieco lepiej aniżeli inne państwa UE, co nie znaczy, ze problem nie istnieje.

W jaki sposób zwiększyć równość w polskim biznesie? Jednym z pomysłów, na który wskazywał Marcin Wiącek, jest transparentność wynagrodzeń osób na stanowiskach kierowniczych.

Warto też rozważyć wprowadzenie możliwości wystąpienia przez pracownika z wnioskiem o uzasadnienie decyzji dotyczącej wymiaru płacy, sugerował RPO.

Jak kształcić dla rynku pracy?

Jaką rolę w kształtowaniu postaw wpisujących się w zrównoważony rozwój powinna odgrywać edukacja? Justyna Orłowska, pełnomocnik ministra edukacji i nauki ds. transformacji cyfrowej przypomniała, że zrównoważony rozwój został zapisany jako wartość konstytucyjna w polskiej ustawie zasadniczej.

Jednym ze sposobów kreowania właściwych postaw w tej sferze jest docieranie do wszystkich uczniów, tak w dużych aglomeracjach jak i na obszarach wiejskich. Temu właśnie służyć ma rządowy program „Laboratoria przyszłości”, adresowany do wszystkich szkół podstawowych w Polsce.

W najbliższym czasie do szkół zostanie wprowadzony przedmiot – podstawy przedsiębiorczości

Inną formą aktywności resortu, wspierającą zrównoważony rozwój między innymi w sferze transformacji energetycznej, jest finansowanie prac badawczych nad technologiami niskoemisyjnymi przez takie instytucje jak Narodowe Centrum Nauki czy też Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

O edukacji dla przyszłych pokoleń i jej znaczeniu dla zrównoważonego rozwoju wypowiedziała się Olga Semeniuk, wiceminister rozwoju i technologii. Zwróciła ona uwagę na rosnące znaczenie edukacji branżowej i zawodowej.

COVID-19 zmienił całkowicie sytuację na rynku, uwypuklając kwestię zrównoważonego rozwoju, ale też wskazując, jak istotne znaczenie mają wysoko kwalifikowane kadry. Rzecz w tym, że w obecnych uwarunkowaniach potrzeba gruntownej zmiany mentalności zarówno samych uczniów, jak i ich rodziców, którzy nierzadko podchodzą z rezerwą do edukacji zawodowej.

Przedstawicielka resortu rozwoju i technologii podkreśliła też, że w najbliższym czasie do szkół zostanie wprowadzony przedmiot „podstawy przedsiębiorczości”, który ułatwi absolwentom wejście na rynek pracy.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Barbara SochaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceJustyna OrłowskaKarol Jerzy MórawskiMarcin WiącekNarodowe Centrum Badań i Rozwoju / NCBiROlga SemeniukRzecznik Praw Obywatelskich / RPO
Autor Karol Mórawski
Źródło aleBank.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
Adam Glapiński, grudzień 2025
Uncategorized
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp

Najnowsze

ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
wirtualny wykres na tle banknotów
Gospodarka
Wynik netto przedsiębiorstw niefinansowych wyniósł 153,2 mld zł w I-III kw. 2025 roku, dane GUS
Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
logo Citi na budynku
Kadry
Rada nadzorcza Citi Handlowego powołała wiceprezesa ds. detalu na kolejną kadencję
szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
banknoty, klocki z napisem RPP
Z rynku finansowego
Eksperci o decyzji RPP: po intensywnych obniżkach stóp przerwa na początku ’26, potem lekkie cięcia
symbole % nad smartfonem w dłoni mężczyzny
Gospodarka
RPP zdecydowała o obniżce stopy referencyjnej do 4,00 proc.

Zobacz także

Prezentacja programu rozwojowego „Kobiety w Finansach” w Rotundzie PKO BP. Źródło: ZBP
ESG
„Kobiety w Finansach” – wspólny program rozwojowy ZBP, Komitetu ZBP ds. DEI i SGH
Stacja ładowania, elektryki, Galeria Krakowska. Źródło: Powerdot
ESG
Nowy rekord – 2 152 metry dzielą średnio najbliżej sąsiadujące stacje ładowania elektryków
Joanna Erdman
ESG
ING przekazał 1 mln zł dla start-upów i młodych naukowców na innowacje wspierające zdrowie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}