Konferencja Płatności Mobilne i Social Media w Bankowości 2013 – Relacja
Zakończyła się konferencja "Płatności Mobilne i Social Media w Bankowości 2013". O ich trendach i perspektywach mówiono w gronie menedżerów i specjalistów działów IT i bezpieczeństwa oraz działów marketingu, public relations, sprzedaży i obsługi klienta.
Wybrano ten temat, bowiem we współczesnym świecie nowatorskie technologie docierają praktycznie do każdej sfery życia. Warto zatem mówić i dyskutować o płatnościach mobilnych, sposobach ich wykorzystywania na rynkach światowych i na rynku polskim, zwłaszcza zaś o ich bezpieczeństwie.
PMiSMwB 2013: Horyzonty Bankowości 2013: |
Nie od dziś wiadomo także, że umiejętne wykorzystanie social media w działalności marketingowej może zwiększyć sprzedaż produktów bankowych. Trzeba zatem wiedzieć z jakich technologii, narzędzi i metod korzystać i jak je stosować w praktyce.
Gości i uczestników konferencji powitał Andrzej Wolski, wiceprezes zarządu Centrum Prawa Bankowego i Informacji. Otworzył ją zaś dr Mieczysław Groszek, wiceprezes Związku Banków Polskich.
O pionierskim systemie płatności mobilnych, czyli o tym jak budowano usługę M-pesa w kenijskiej sieci Safaricom mówił świadek jej tworzenia, Piotr Dutkiewicz. „Nexus of Forces” – tak brzmiał temat wystąpienia Leszka Maśniaka, Executive Partnera z Gartner Poland.
Sesje pierwszą i drugą w całości poświęcono płatnościom mobilnym. O wyzwaniach stawianych przez klientów nowoczesnym formom płatności mówił Aleksander Naganowski, szef Departamentu Płatności Mobilnych MasterCard Europe. Pięć najważniejszych trendów w płatnościach mobilnych przedstawił dr Michał Kisiel, adiunkt w Katedrze Finansów Uniwersytetu Wrocławskiego, analityk obszaru finanse osobiste w portalu Bankier.pl. Celina Waleśkiewicz, dyrektor Obszaru Bankowości Nowoczesnej w Alior Banku S.A., skupiła się na płatnościach mobilnych na światowych rynkach. „Wzrost znaczenia m-commerce dla rozwoju obrotu bezgotówkowego. Jak wykorzystać płatności mobilne w banku” – tak brzmiał temat wystąpienia Marcina Chruściela, dyrektora Departamentu Kart Kredytowych Raiffeisen Polbanku. Praktyczne wykorzystanie mediów społecznościowych w bankowości omówił Tomasz Bawełkiewicz, prezes zarządu IND Poland.
Wojciech Bolanowski – dyrektor zarządzający w Pionie Bankowości Elektronicznej, PKO Banku Polskiego S.A. – mówił o m-płatnościach realizowanych z wykorzystaniem jednorazowych kodów. Piotr Ruszowski, Marketing & PR Manager w Mondial Assistance, skupił się na sposobach ubezpieczenia płatności mobilnych. Pierwszy w Polsce kompletny system m-płatności – aplikacje dla płatnika i odbiorcy omówił Wojciech Pantkowski, dyrektor zarządzający Departamentu Klienta Detalicznego Pekao SA. Metody zabezpieczania realizacji mobilnych płatności przed próbami nadużyć przedstawił Artur Maj, ekspert z zakresu bezpieczeństwa, współpracujący z organizacjami ISACA, International Social Security Association (ISSA), Open Web Application Security Project (OWASP). O m-płatnościach opartych na technologii NFC mówił Paweł Kucharski, dyrektor mBank. „Bankowość przechodzi do mobile – motywacje, doświadczenia i postawy polskich konsumentów na tle doświadczeń innych krajów. Prezentacja wybranych wyników międzynarodowego badania Mobile Life 2013” – tak zatytułowali swe wystąpienie Andrzej Olękiewicz – Strategic Account Director TNS Polska oraz Marcin Idzik – Associate Director TNS Polska. Jako ostatni wystąpił Dariusz Marcjasz – wiceprezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. Przedstawił rolę KIR w płatnościach mobilnych, szczególny nacisk kładąc na System ExpressELIXIR.
Sesję trzecią poświęcono social mediom. Sposoby wprowadzenia i moderacji konferencji omówił Maciej W. Iwankiewicz, ekspert w dziedzinie social media. Raport na temat aktywności banków w mediach społecznościowych przedstawił Hubert Kifner, Head of Financial Services w Ciszewski MSL Financial Communications. „Budowanie marki poprzez social media. Różnice w komunikacji do konsumenta i przedsiębiorcy” – tak brzmiał temat wystąpienia Marcina Ledworowskiego, wiceprezesa zarządu BIG InfoMonitor S.A. O doświadczeniach oraz przyszłości wykorzystania social media w realizacji zadań banków i instytucji finansowych mówili: Ewa Fabiańska – social media and new technology manager w Idea Banku; Irena Mrozek – dyrektor kreatywny i dyrektor SocialBar w Artegence; Wojciech Bolanowski – dyrektor zarządzający w Pionie Bankowości Elektronicznej PKO BP SA; Marcin Ledworowski oraz Michał Panowicz – dyrektor projektu nowy mBank. Jak korzystając z facebooka komunikować się z rynkiem – podpowiadał Illya Kondratyuk, Client Partner CEE, Facebook.