Jakub Karnowski: CPK może kosztować kilka razy więcej niż zakładano
1 mila KDP w UK ma więc kosztować blisko 0,5 miliarda GBP, czyli 1 km ‒ ponad 300 mln GBP (około 1,5 miliarda PLN).
Warto też przypomnieć, że budowa lotniska w Berlinie opóźniła się o 8 lat.
Czy polski rząd jest lepiej przygotowany do takich projektów jak CPK niż Brytyjczycy lub Niemcy?
Jak wynika z moich informacji, władze CPK posiadają ekspertyzy, z których wynika, że tylko 2% tego typu tzw. megaprojektów jest realizowana w terminie i w ramach założonego budżetu.
Czytaj także: Rada Ministrów: pakiet SlimVAT, inwestycje CPK
W tym kontekście warto zadać pytania:
– Czy polski rząd jest lepiej przygotowany do takich projektów jak CPK niż Brytyjczycy lub Niemcy?
– Czy rząd aktualizuje założenia finansowe projektu, czy podtrzymuje oryginalne plany?
– Czy przygotowano już niezależną wycenę CPK w Baranowie uwzględniającą nowe przewidywane potoki podróżnych po pandemii?
– Jak wiarygodne są rządowe wyceny całego projektu?
Czytaj także: Zatrzymać wodę, nie budować CPK
Jakub Karnowski był w latach 2012-15 Prezesem Zarządu PKP S.A. oraz Przewodniczącym Rady Nadzorczej PKP Cargo S.A.
Obecnie pracuje jako konsultant Banku Światowego ds. restrukturyzacji kolei w Kazachstanie i Tanzanii.