Jak transformacja cyfrowa i obciążenia regulacyjno-podatkowe zmieniają sektor bankowy?
Jeśli banki chcą pozostać konkurencyjne, powinny poddać się cyfrowej transformacji – podkreślił w ostatnim wywiadzie telewizyjnym prezes Banku Pekao, Michał Krupiński.
Rzecz w tym, że rewolucja technologiczna nie jest jedynym wyzwaniem dla współczesnej polskiej bankowości. Sektor musi równocześnie dostosować się do rosnących wymogów regulacyjnych, a nakładane na banki, coraz liczniejsze podatki i parapodatki stanowią coraz większe obciążenie dla budżetów instytucji finansowych.
Jak w takich uwarunkowaniach utrzymać pozycję rynkową? Odpowiedzi w tej materii udzielili nam przedstawiciele Banku Pekao.
Karol Mórawski: W jakim stopniu kolejne obciążenia fiskalne i parafiskalne nakładane na polski sektor finansowy mogą wpłynąć na zdolność do finansowania gospodarki przez banki, w tym Bank Pekao? Jakie działania może podjąć sektor bankowy, by utrzymać pozycję na rynku mimo tak niekorzystnych uwarunkowań?
Dr Marcin Mrowiec, główny ekonomista Banku Pekao S.A.:
Wysokie obciążenia regulacyjno-podatkowe nakładają silną presję na wyniki finansowe banków. W konsekwencji ograniczają one możliwości wzrostu jakości świadczonych usług i inwestycji w technologie, szczególnie mniejszym podmiotom.
Z makroekonomicznego punktu widzenia istotny jest także wymiar ograniczania możliwości kreacji kredytu, co z kolei negatywnie wpływa na tempo wzrostu całej gospodarki. Ponadto, przy niskiej rentowności, banki poszukują produktów wysokomarżowych, co ma wpływ na ich profil ryzyka (w tym portfela kredytowego) i charakter udzielanego finansowania – część kredytobiorców (np. podmiotów poszukujących długoterminowego kredytu) może mieć utrudniony dostęp do finansowania, ze względu na zbyt niską marżę możliwą do uzyskania na tym produkcie.
Środowisko niskich stóp procentowych i niekorzystne otoczenie regulacyjno-podatkowe sprawiają, że znacząca poprawa rentowności działalności bankowej w nadchodzących latach będzie ogromnym wyzwaniem, na którego pokonanie stać będzie tylko liderów rynku.
Jedną z odpowiedzi sektora bankowego na rosnące wyzwania jest dążenie do automatyzacji procesów oraz digitalizacja, która z jednej strony stanowi odpowiedź na zmieniające się potrzeby klientów, z drugiej zaś – pozwala na optymalizację kosztów działalności (m.in. poprzez redukcję fizycznej sieci sprzedaży). Wymaga ona jednak dodatkowych nakładów, a tylko duże instytucje mają realną zdolność finansowania znaczących inwestycji w transformację cyfrową.
Z tego względu od kilku lat krajowe banki łączą się ze sobą. Konsolidacja rynku sprzyja generowaniu synergii, która pozwala również na zgromadzenie kapitału niezbędnego do tego, aby aktywnie włączyć się w obserwowany wyścig technologiczny.
Karol Mórawski: Czy możliwy jest scenariusz, w którym wskutek obniżenia konkurencyjności oferty bankowej kolejne grupy klientów, jak choćby mikrofirmy, będą przejmowane przez podmioty z sektorów mniej poddanych regulacjom, w szczególności instytucje pożyczkowe oraz fintechy?
Piotr Wetmański, członek zarządu Banku Pekao S.A: Jako sektor bankowy powinniśmy być inspirowani bardziej przez Big Tech niż fintech. Zdolność do tworzenia unikalnego customer experience przez firmy GAFA, a także daleko idącej personalizacji oferty, będzie kluczowa dla naszego sektora. Także jeśli chodzi o procesy i cyfrowe customer journey, mamy dużo do zrobienia.
Dla nas zaistnienie w segmencie mikro i MŚP jest kluczowe ze strategicznego punktu widzenia. To te firmy są silnikiem polskiej gospodarki – transakcje z nimi budują naszą wartość dla inwestorów. Będziemy na pewno współpracować z fintechami, żeby budować dla tych firm wyróżniającą się propozycję obudowaną dodatkowymi usługami.
Współpraca banków z fintechami może budować znaczącą synergię, opartą o szerokie zasoby danych, dotyczących usług finansowych i płatniczych, zarządzania ryzykiem, a docelowo także usług niefinansowych.
Jednak – mimo wszystko – to banki cieszą się wciąż największym zaufaniem klientów i gwarantują im bezpieczeństwo środków finansowych. To jest znacząca przewaga w utrzymywaniu relacji z klientem.