Jak drukować? Laser czy atrament?
Wbrew rozmaitym zapowiedziom, internet nie zdominował jeszcze do końca naszego życia. W biurach nie zwyciężył elektroniczny obieg dokumentów. Nadal drukujemy je w dużych ilościach.
– Jesteśmy firmą japońską – przypomina Massimo Pizzocri, wiceprezes ds. sprzedaży Epsona w Europie Środkowo-Wschodniej.
Epson to znaczący producent drukarek. Niedawno w Japonii otwarto nowoczesną fabrykę drukarek atramentowych i kopiarek. Kierownictwo wierzy w tę technologię, o czym – zdaniem jego przedstawicieli – przekonują zmiany zachodzące na świecie.
Jeszcze niedawno mówiło się, że w biurach będą wykorzystywane tylko drukarki laserowe. Tymczasem od pewnego czasu rośnie znaczenie technologii atramentowych.
Włochy stawiają na atrament
Na przykład we Włoszech sprzedaje się już więcej drukarek atramentowych niż laserowych. Urządzenia drukujące w kolorze, w formacie A4, mają 55-procentowy udział w rynku. W Polsce jest jeszcze sporo do zrobienia w tej dziedzinie. Są ciągle ogromne możliwości i firma zamierza je wykorzystać. Zmienia się bowiem podejście do druku i modele biznesowe.
– Dlatego chcemy nadal mieć duży (i rosnący) udział w rynku sprzętu biurowego. Tylko w Europie ten rynek ma wartość 39 mld euro. Prawdopodobnie on nie będzie rósł. Ale jest dojrzały i nie kurczy się gwałtownie. Bo ludzie nie przestają drukować. Wbrew rozmaitym przepowiedniom, rynek druku trzyma się dobrze – zwraca uwagę Massimo Pizzocri.
Jak wynika z badań IDC, zmienia się postrzeganie technologii atramentowej przez użytkowników. Dlatego stawia na nią nie tylko Epson. Dobrze radzą sobie również inni dostawcy, na przykład HP Inc., Canon, Brother, Lexmark i Xerox. W ubiegłym roku zwiększyła się sprzedaż urządzeń atramentowych w naszym kraju. I był to wzrost dwucyfrowy. Jednak wśród fachowców nie ma jednomyślności.
Drukarki laserowe bardziej bezpieczne?
– Nie można nie zauważyć rosnącej oferty atramentowych drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych dla biznesu, jednak jest to wciąż niewielki segment rynku. Mimo coraz większej liczby przetargów, w których oprócz technologii laserowej jest dopuszczona atramentowa, niewiele z nich wygrywają producenci oferujący tę drugą. Zapewne znaczącym czynnikiem utrzymującym mocną pozycję druku laserowego w średnich i dużych przedsiębiorstwach jest bezpieczeństwo firm oferujących te urządzenia. Technologia druku laserowego dla biznesu jest im doskonale znana i sprawdzona od wielu lat, a atramentowe urządzenia biznesowe są wciąż stosunkowo nowe – podkreśla Leszek Bareja, Product Manager w firmie Xerox Polska.