Jak drogą elektroniczną kontaktować się z urządem?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

220911.epu.250x119Ekspansja komunikacji za pomocą elektronicznych mediów powoduje zmiany również w sposobie komunikowania się z organami urzędowymi. Jeszcze do 2010 roku można było za pomocą poczty elektornicznej wnieść np. podanie. Od 17 czerwca 2010 roku elektoroniczny kontakt możliwy jest przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej, utworzoną na podstawie ustawy z 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Oczywiście można podania wnosić również w innej formie: pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu. Korzystając z elektornicznej skrzynki podawczej dokumenty elektroniczne powinny być uwierzytelnione przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo ust. 2 ustawy o informatyzacji.

Uwierzytelnić dokument mogą: podpis elektorniczny – opatrzenie podania bezpiecznym podpisem weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu elektronicznego, podpis poświadczony profilem zaufanym ePUAP (szczegóły na temat funkcjonowania profilu zaufanego określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrzynych i Administracji z 27 kwietnia 2011).

Wnioski powinny też zachowywać określony format wynikający z ustalonego schematu działania elektronicznej skrzynki podawczej.

Urząd ma obowiązek drogą elektorniczną, na wskazany przez zainteresowanego adres email, poświadczyć otrzymanie dokumentu elektornicznego. Elektroniczna skrzynaka podawcza robi to automatycznie.

Celem wprowadzenia elektronicznego sposobu kominikacji przez skrzynkę podawczę jest ujednolicenie i automatyzacja przetwarzania dokumentów. System tem pozwala również na weryfikację dokumentów za pomocą elektronicznego podpisu, co nie było możliwe podczas przesyłania pism drogą mailową.

Źrodło: www.epuap.gov.pl,
www.samorzad.infor.pl