IT – Consulting: Windykacja wspierana nowoczesną technologią

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2011.03.foto.62.aRozmowa z Pawłem Śladowskim, Partnerem w Kancelarii Prawniczej Maciej Panfil i Partnerzy

Problematyką windykacji zajmuje się Pan od połowy lat 90., ma więc Pan duże doświadczenie i szeroką perspektywę rozwoju tego rynku. Czy minione dwie dekady przyniosły jakieś zmiany, czy dzisiaj windykacja należności wygląda tak samo jak 20 lat temu?

– Rynek i narzędzia zmieniły się znacząco, kilkanaście lat temu wsparciem w procesie windykacji były systemy finansowe i księgowe, dopiero później pojawiło się specjalistyczne oprogramowanie ułatwiające działania windykacyjne.

W naszym kraju pierwsze tego typu systemy były sprowadzane głównie z Austrii i Niemiec oraz z innych krajów Europy Zachodniej. Niestety, nie były one kompatybilne z polskim prawem oraz rzeczywistością gospodarczą, z czasem jednak udało się je dopracować i adaptować na nasz rodzimy grunt. Dzisiaj kupienie czy napisanie programu wspierającego proces windykacji nie nastręcza zbyt wielkich trudności, chociaż przygotowanie naprawdę dobrego oprogramowania zawsze jest dużym wyzwaniem.

Jak działają systemy wspierające proces windykacji?

– Najnowocześniejsze rozwiązania umożliwiają kompleksowe zarządzanie całym postępowaniem windykacyjnym od wysłania pierwszego upomnienia do zakończenia postępowania egzekucyjnego. Kumulują w sobie możliwości systemów finansowych, naliczając odsetki, należności i koszty sądowe oraz egzekucyjne; systemów scoringowych, pozwalających zarządzać danymi dłużnika, umożliwiając wybór właściwych działań; elektronicznego archiwum czy systemu call center. Tworzenie i rozbudowa nowoczesnego systemu do windykacji należności to połączenie wiedzy z wielu dziedzin: finansów, księgowości, prawa, a przede wszystkim zagadnień IT. Systemy te umożliwiają przygotowanie spraw przed skierowaniem ich do sądu, pozwalają na sprawne zarządzanie portfelami wierzytelności w procesie windykacji oraz są w stanie wygenerować dowolny raport dla klienta.

Zdaje się jednak, że rok 2010 przyniósł kolejne znaczące zmiany…

– Od momentu, gdy Ministerstwo Sprawiedliwości wdrożyło elektroniczne postępowanie upominawcze (EPU), technologia informatyczna wkroczyła także do samego postępowania sądowego i egzekucyjnego. Wszystkie czynności e-sądu utrwalane są wyłącznie w systemie informatycznym, a tworzone w ich wyniku dane w postaci elektronicznej są opatrywane bezpiecznym podpisem elektronicznym. Również powód wszelkie pisma procesowe składa do sądu za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. To faktycznie znaczący krok w rozwoju usług windykacyjnych, wymagał on jednak dostosowania elektronicznych systemów windykacji do wymagań systemu obsługującego elektroniczne postępowanie upominawcze, ponieważ właściwa komunikacja pomiędzy tymi systemami jest gwarancją najwyższej jakości usług prawniczych, sprawnego zarządzania postępowaniami są...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI