IT@Bank 2015: Zmiany z szacunku dla ryzyka

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Jeszcze niedawno wydawało się, że głównym wyzwaniem dla banków jest personalizacja ofert. Teraz staje się jasne, że to dopiero początek poważniejszej zmiany. Dylemat nie polega dziś wyłącznie na tym, jaki produkt zaoferować klientowi. Równie ważne jest to, na jakich warunkach należy go zaoferować, aby zarobić, a przynajmniej nie stracić. Postępująca personalizacja sprawia, że istniejące instrumentarium systemowe służące do analizy i wyceny ryzyka staje się nieefektywne, a niekiedy wręcz samo tworzy dodatkowe ryzyko operacyjne. Jego przebudowa jest konieczna, alternatywą jest bowiem wzrost kosztów i utrata konkurencyjności, w szczególności w przypadku mniejszych banków.

Joanna Majewska,
dyrektor sprzedaży, Sektor Bankowy, IMPAQ

Ryzyko towarzyszy bankowości od jej zarania, ale jego źródła i formy zmieniają się wraz z tym, jak zmienia się oblicze działalności bankowej. Niegdysiejszych rozpruwaczy sejfów, zbójców napadających na konwoje i fałszerzy czeków zastąpili hakerzy, karderzy i grupy wyłudzające kredyty „na słupa”. Na przestrzeni lat banki nauczyły się ryzyko identyfikować, szacować, minimalizować oraz wyceniać jego wartość. Ostatecznie bowiem, ryzyko jest dla banków niczym innym jak kosztem, który trzeba uwzględnić w rachunku ekonomicznym.

Dopóki zdarzeń wymagających analizy i wyceny ryzyka było relatywnie mało, a kwoty operacji duże, wycena mogła odbywać się ręcznie. Wraz z upowszechnieniem się bankowości elektronicznej, liczba operacji, a więc także liczba indywidulanych kalkulacji ryzyka, wzrosła o całe rzędy wielkości. W takich okolicznościach wyliczanie wartości ryzyka trzeba było zautomatyzować – i tak też banki postąpiły. Wdrożyły rozwiązania kalkulujące ryzyko automatycznie dla jednorodnych grup produktów.

W międzyczasie bankowość wkroczyła jednak w erę usług szytych na miarę, w której tradycyjne granice między produktami zacierają się. Ocena i wycena ryzyka dla takich ofert wymaga sięgnięcia do obszarów, czy też zdarzeń, nie uważanych dotychczas za istotne w kontekście danej kategorii produktowej. Sięganie do znacznie szerszej gamy źródeł danych oznacza dwie rzeczy: uwzględnienie ich w algorytmach analitycznych oraz samą możliwość sięgnięcia do tych źródeł. Systemy do analizy ryzyka czekają więc w najbliższym czasie spore zmiany.

Coraz trudniejsze decyzje

Kalkulowanie ryzyka ma na celu podejmowanie decyzji. Bank chce wiedzieć, jakie produkty chce sprzedać klientowi, jakie może mu sprzedać pod pewnymi warunkami, a jakich nie zaoferuje mu w żadnym wypadku, chyba że nastąpi zasadnicza zmiana okoliczności. Problem banku polega dziś na tym, że ma o kliencie dużo danych, ale nie informacji, które można wykorzystać do wnioskowania. Istniejące systemy analizują standardowe ryzyka dotyczące standardowych kategorii produktowych. W efekcie nawet ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI