IT@Bank 2015: Szeroko otwarte drzwi
Płatności mobilne stają się coraz popularniejsze. Technologia HCE może dokonać długo oczekiwanego przełomu.
Artur Król
Wraz z rozwojem telefonii komórkowej pojawiło się wiele nowych usług, które wcześniej nie miały szans na wdrożenie. Można nawet zaryzykować twierdzenie, że telefonia mobilna cały czas dążyła do tego, by prowadzenie rozmów było jedynie jedną z oferowanych możliwości. Dziś atrakcyjnym kąskiem stają się płatności. Otwierają nowe perspektywy operatorom komórkowych, ale także, a może przede wszystkim, bankom i ich klientom.
Gdyby nie smartfon…
Już w połowie lat 90. ub. wieku, kiedy to pojawiła się telefonia komórkowa, uważano, że zmieni ona w istotny sposób formę komunikacji międzyludzkiej i wprowadzi nowe rodzaje usług. Od samego początku myślano o uruchomieniu dzięki niej nowych usług bankowych, w tym dostępu do rachunków czy przelewów. Telefonia komórkowa 2G wprowadziła SMS – system krótkich wiadomości tekstowych, który wkrótce został wykorzystany przy budowie mobilnych płatności. Mechanizm był bardzo prosty – płaciło się przez wysłanie na wskazany numer SMS-a. System ten działa również dziś i wykorzystywany jest do przeprowadzania niewielkich kwotowo transakcji, np. opłat za udział w konkursach, dostęp do artykułów prasowych, poradników, ebooków itd. Ważnym ograniczeniem SMS był brak możliwości dostępu do rachunku bankowego, jak też limity kwotowe transakcji wynoszące kilkanaście złotych. Dopiero pojawienie się telefonii 2,5G i upowszechnienie się technologii WAP otworzyło drzwi dla nowych możliwości. Protokół WAP pozwalał, poprzez odpowiednią aplikację, na mobilne nawiązanie sesji ze stroną internetową banku. W ten sposób użytkownik miał możliwość sprawowania stałej kontroli nad rarochunkiem i zdalnego zarządzania własnymi finansami.
Rzeczywiste możliwości otworzyły się przed płatnościami mobilnymi razem z pojawieniem się inteligentnych telefonów, popularnie nazywanych smartfonami. Aparaty wyposażone w systemy operacyjne Android czy iOS ziściły nadzieje wielu ekspertów rynku na prawdziwy mobilny przełom. Dzięki dużej wydajności, dotykowym ekranom oraz wielofunkcyjności systemów operacyjnych smartfon umożliwił instalowanie zewnętrznych dedykowanych aplikacji do obsługi płatności przez telefon. Z możliwości tej skorzystało wiele banków, oferując własne aplikacje ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI