IT@Bank 2015: Konto to za mało

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.11.foto.139.267xPrzedsiębiorcy, również z sektora MŚP, to dla banków znacząca grupa klientów, o którą warto zabiegać. Dziś coraz trudniej konkurować im w ramach podstawowej oferty usług finansowych, a mikro przedsiębiorcy często potrzebują wsparcia - i to w wielu aspektach działalności.

Bohdan Szafrański

Coraz częściej w ofertach banków spotykamy zatem usługi związane z przejęciem zarządzania częścią przedsiębiorstwa. Jest to choćby zarządzanie cash flow, faktoring, integracja z programami finansowo-księgowymi (FK), zarządzanie płynnością itp. Wszystko to dzięki systemom informatycznym, które są dziś z reguły na tyle elastyczne, że pozwalają świadczyć bankom oraz instytucjom finansowym wiele dodatkowych usług, np. w chmurze obliczeniowej. Z drugiej strony wiele usług stricte bankowych jest świadczonych na podobnym poziomie i trudno tu wyróżnić się swoją ofertą, zwłaszcza w środowisku niskich stóp procentowych. Jeśli mamy już system informatyczny i zatrudniamy wyspecjalizowaną kadrę, to dodatkowe usługi stosunkowo łatwo udostępnić. Dla małych i średnich firm oznacza to nie tylko możliwość obniżenia kosztów związanych z utrzymaniem własnego środowiska informatycznego, ale często dostęp do technologii, które w innych warunkach byłyby dla nich nieosiągalne.

Niestandardowe oferty

Jak mówi Dariusz Dzwonnik, dyrektor Biura Produktów Depozytowo- Transakcyjnych dla MŚP w Banku PKO BP, małe i średnie firmy potrzebują rozwiązań, które przede wszystkim ułatwiają realizację ich głównego celu, czyli prowadzenia dochodowej działalności. Bank dostarcza przedsiębiorcom odpowiednich do tego narzędzi – począwszy od codziennych rozliczeń, przez specjalne przygotowane zestawy branżowe, różnorodne formy finansowania oraz nowinki technologiczne. Jak dodaje Dariusz Dzwonnik, w ofercie są specjalne zestawy branżowe, które gwarantują bezpłatne i preferencyjne warunki korzystania z wybranych produktów czy usług i jest to rozwiązanie oferowane wyłącznie w PKO Banku Polskim. Klient może skorzystać z zestawu w każdej chwili po otwarciu rachunku. Zestawy te to „Handel i Usługi” (dla prowadzących sklep, hotel, restaurację, pensjonat, punkt usługowy, gabinet lub mających klientów dokonujących cyklicznych płatności), „Transport i Logistyka”, „Walutowy” (rozwiązanie dla importerów, eksporterów realizujących regularne transakcje wymiany walut), „Zarządca” (dedykowany dla zarządców nieruchomości).

Wśród produktów rozliczeniowych, transakcyjnych oraz poprawiających płynność, wyróżnia się platforma wymiany walut, w której ramach mali i średni przedsiębiorcy mogą na bieżąco śledzić kursy walut i dokonywać ich wymiany w najbardziej wygodnym terminie. Bank umożliwił też otwieranie rachunków pomocniczych w kilkunastu walutach oraz wydawanie kart debetowych zarówno dla właściciela firmy, jak i pracowników – do rachunków złotowych oraz w euro i dolarach. Możliwości takie daje nowy system bankowości internetowej iPKO. Bank udostępnił również aplikację na telefon IKO do przelewów, wypłaty gotówki czy tworzenia czeków umożliwiających wypłatę gotówki przez osobę trzecią (np. zapłata zaliczki dla kontrahenta) bez użycia karty.

PKO BP udostępnia także usługę pozwalającą na sprawne zarządzanie płatnościami – wirtualne rachunki. Automatycznie identyfikuje ona i szybko przetwarza płatności dłużników (kontrahentów i klientów) wpływające na rachunek firmy. Bank udostępnia małym i średnim przedsiębiorstwom usługę rachunku skonsolidowanego. Polega ona na automatycznym przeksięgowaniu nadwyżek z rachunków powiązanych na rachunek główny klienta, co umożliwia kontrolę i optymalizację przepływów pieniężnych oraz redukcję kosztów odsetkowych. Natomiast rejestrator przelewów dla małych i średnich przedsiębiorstw został stworzony przede wszystkim z myślą o klientach realizujących cyklicznie dużą liczbę płatności, pozwalając zastąpić przelewy składane w formie papierowej. Klienci biznesowi otrzymują dostęp do platformy księgowości szybkafaktura. pl, która umożliwia wystawienie faktury lub innego dokumentu sprzedażowego oraz automatyczne rozliczanie podatków. Ubezpieczenie ochrony prawnej oferuje możliwość skorzystania z profesjonalnej pomocy prawnej w przypadku wystąpienia problemów lub sporów związanych z prowadzoną przez firmę działalnością gospodarczą.

Różne rodzaje finansowania

Bank Pekao zdobył tytuł Innovators 2015 – Transactions Services w międzynarodowym rankingu magazynu „Global Finance”. Doceniono wprowadzenie na rynek bankowości korporacyjnej w Polsce platformy EDI Finansowanie. Narzędzie to umożliwia przedsiębiorcom inicjowanie finansowania wierzytelności w Pekao w tym samym miejscu, w którym na co dzień wymieniają się zamówieniami, fakturami, awizami i potwierdzeniami dostaw, czyli w systemie finansowo-księgowym firmy.

Integracja systemu bankowości internetowej Pekao Biznes24 z największą w kraju platformą EDI, służącą 30 tys. użytkowników z 30 krajów do wymiany dokumentów handlowych w formie elektronicznej, została zrealizowana we współpracy z firmą CA Consulting S.A., należącą do Grupy Comarch. Pozwala ona firmom na zintegrowaną obsługę łańcucha dostaw (składanie i realizacja zleceń, fakturowanie) oraz zarządzanie finansowaniem wierzytelności (w ramach usług eFinancing i Kredyt Zaliczka).

Marta Postek, kierująca Wydziałem Bankowości Transakcyjnej Banku Millennium zwraca uwagę na usługi związane z optymalizacją płynności i wszelkie rozwiązania automatycznie konsolidujące środki na rachunkach w określonych porach dnia, walutach, pomiędzy określonymi rachunkami, określonych kwot czy też całego salda. Ciekawym rozwiązaniem, oferowanym przez niewiele banków, w tym przez Bank Millennium, jest usługa „młynka płynnościowego”, czyli możliwość złożenia przelewu pomimo braku środków na rachunku. W tym przypadku zasilenie rachunku uruchamia realizację płatności. Z kolei automatyczne lokaty ON pozwalają na łatwe lokowanie nadwyżek pozostających na rachunkach na koniec dnia, bez konieczności codziennego zakładania lokat w systemie i kontaktowania się z bankiem.

Tomasz Domagalski, kierujący Wydziałem Sprzedaży w Departamencie Faktoringu i Finansowania Handlu w Banku Millennium, wymienia natomiast szeroki zakres usług banku w tym: rozwiązania klasyczne, takie jak faktoring niepełny (z regresem) i faktoring pełny (bez regresu) i ich pochodne. Przykładowo, połączenie akredytywy i faktoringu w produkcie Mille-Link pozwala finansować operacje handlowe klienta ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI