IT@Bank 2015: Elektroniczny nadzorca

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.11.foto.153.400xSystemy IT zapewniają nadzór nad realizacja umów outsourcingowych. Co ciekawe, niekoniecznie musi to być zaawansowane rozwiązanie, czasem wystarczy arkusz kalkulacyjny.

Konrad Polaczek

Banki należą do tych sektorów, które coraz chętniej decydują się na outsourcing swoich zasobów teleinformatycznych.

– Dzieje się tak z prostego powodu. Wraz z postępującą digitalizacją o konkurencyjności banków w coraz większym stopniu decyduje poziom bezpieczeństwa, oznaczający m.in. nieprzerwany dostęp do danych i ciągłość działania. Tę zależność wzmacnia coraz większe znaczenie usług bankowości mobilnej. Klienci chcą z nich korzystać niezależnie od miejsca i czasu. Nie akceptują niedostępności. Banki, mając tego świadomość, przenoszą swoje zasoby do centrów danych, które są wyposażone w odpowiednie zaplecze, takie jak redundantne łącza i źródła zasilania. Dzięki temu mogą skupić się rozwijaniu biznesu, bez konieczności martwienia się o stabilność działania warstwy technicznej – twierdzi Jacek Krupa, wiceprezes zarządu ATM, firmy świadczącej usługi outsourcingowe.

Banki najczęściej decydują się na usługi kolokacyjne, czyli na przeniesienie własnych serwerów do centrum danych usługodawcy. Pozwala to nie tylko zoptymalizować koszty, ale też podnieść bezpieczeństwo funkcjonowania banku. Część z instytucji finansowych uruchamia u usługodawcy swoje serwerownie podstawowe lub zapasowe, a część zarówno jedne, jak i drugie.

Coraz większą popularnością cieszą się także usługi cloud computing. Mogą być świadczone w różnych modelach: chmury prywatnej, publicznej lub hybrydowej. Użytkownik usług w chmurze nie musi inwestować w infrastrukturę serwerową czy sieciową. Działa wykorzystując zasoby udostępnione przez usługodawcę. Dodatkowo w przypadku chmury prywatnej nie wymaga to współdzielenia zasobów z innymi użytkownikami, co przekłada się na jeszcze większe bezpieczeństwo przechowywanych danych.

W ostatnim czasie, ze względu na wzrost cybeprzestępczości, banki zainteresowane są takimi usługami, jak AntyDDoS czy też Firewall, które umożliwiają dodatkowe podniesienie bezpieczeństwa w sieci. Sektor finansowy ceni sobie także usługi biur zapasowych, które pozwalają na pracę w przypadku niedostępności biura podstawowego.

Umowa to podstawa

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI