IT@Bank 2015: Bez wydajności nie ma bankowości…Jak zwiększyć wydajność IT i satysfakcję klientów w nowoczesnym banku.

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Klienci coraz częściej sięgają po nowe rozwiązania technologiczne, które upraszczają kontakt z bankiem, ułatwiają zarządzanie środkami i pozwalają na szybkie przeprowadzanie transakcji finansowych. Zapewnienie jednak w pełni wydajnych, dostępnych i bezpiecznych usług bankowości elektronicznej to duże wyzwanie, któremu nie wszystkie banki potrafią sprostać.

W kilku najbliższych latach obsługa klienta banku przeniesie się prawie całkowicie do mobilnych aplikacji, bankowości elektronicznej i wirtualnych oddziałów. Potwierdzają to badania przeprowadzone wśród specjalistów rynku IT i finansowego. Banki, chcąc zwiększyć dostęp do rynku i klientów, zawiązują alianse strategiczne m.in. z organizacjami, które posiadają rozbudowane sieci sprzedaży (poczta, operatorzy telekomunikacyjni, hipermarkety). Preferencje klientów, którzy dążą do kontaktu z bankiem przez kanały elektroniczne i mobilne, stanowią istotną siłę napędową zmian w bankowości. Dlatego banki czeka w najbliższym czasie ewolucja w kierunku obsługi klienta w tzw. modelu omnichannel. Zakłada on integrację wszystkich dostępnych kanałów i platform w taki sposób, aby klient mógł w każdym z nich dokonywać tych samych operacji, przenosząc się między kanałami na dowolnym etapie ich realizacji. Taki model nowoczesnej bankowości wymaga jednak zastosowania skomplikowanych i trudnych w zarządzaniu infrastruktur teleinformatycznych. Poszerzenie dostępu on-line do danych i usług bankowych to także większe zagrożenie dla bezpieczeństwa banku. To właśnie obawy o bezpieczeństwo danych stanowią jedną z najważniejszych barier w rozwoju nowych kanałów dostępu do usług bankowych.

Współpraca IT i biznesu

Efektywne zarządzanie systemami IT, zapewnienie bezpieczeństwa oraz stałej dostępności usług i serwisów ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania całego banku, jego kluczowych procesów biznesowych oraz wizerunku. Istotną kwestią dla osób zarządzających bankiem jest to, czy zakłócenia wydajności systemów IT, pojawienie się luki bezpieczeństwa lub źle nadane uprawnienia nie wpłyną na zwiększenie ryzyka operacyjnego i spadek przychodów banku. Dlatego tak istotne dla jego funkcjonowania jest wzajemne zrozumienie oczekiwań i potrzeb departamentów IT i biznesowych oraz ich współdziałanie. Użytkownicy biznesowi, którzy nie znają szczegółów architektury IT, potrzebują zrozumiałych i jasnych informacji o stanie wydajności pracy aplikacji, bezpieczeństwie przetwarzanych danych czy zapewnieniu odpowiedniego poziomu usług (tzw. SLA).

Rozwiązaniami, które umiejętnie przetwarzają duże ilości danych w informacje zrozumiałe dla użytkownika biznesowego, są panele informacyjne określane jako tzw. Dashboard lub Umbrella. Integrują i korelują informacje pochodzące z różnych źródeł, pokazują aktualne trendy oraz alarmują o pojawiających się zagrożeniach w środowisku IT. Wspierają zarządzanie organizacją, której funkcjonowanie zależy w znacznym stopniu od funkcjonowania systemów teleinformatycznych w zakresie przychodów, kosztów, efektywności i bezpieczeństwa. Przykładem takiego rozwiązania jest Foglight – narzędzie informatyczne firmy Dell Software. Pozwala na szczegółowe monitorowanie i analizowanie działania serwerów, aplikacji czy usług sieciowych. Bada również, w jaki sposób wydajność całego środowiska ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI