IT@BANK 2014: Proste innowacje
Kiedy mówimy o innowacjach, mamy przeważnie na myśli wielkie odkrycia, takie jak tranzystor czy dioda laserowa. Ale innowacja to nie zawsze duże nakłady finansowe i lata badań naukowych. Czasami wystarczą proste pomysły, które ułatwią życie bankowi i jego klientom, a wdrożenie ich zajmie mniej niż trzy miesiące. O czym poniżej.
Marcin Dziuba
Architekt rozwiązań biznesowych w VSoft SA
Bankować mobilnie każdy potrafi
W rozwiązaniach IT dla bankowości panują mody. Kilka lat temu wszystkie banki wdrażały architekturę SOA. Później przyszedł czas na chmurę (cloud). Teraz jest moda na bankowość mobilną. Każdy bank chce mieć nowoczesną aplikację na smartfony. Jakie jednak korzyści osiągnie instytucja, udostępniając klientom takie rozwiązanie? Czy wdrożenie bankowości mobilnej pozwoli pozyskać nowych klientów, sprzedać obecnym nowy produkt, czy może zachęcić ich do przechowywania na koncie większej gotówki? Przecież wszystko to można uzyskać poprzez bankowość internetową, z której korzysta w Polsce 12 mln osób (dostęp ma 23 mln – patrz: Raport bankowość internetowa i płatności bezgotówkowe II kwartał 2014 r. [str. 5], dostępny na www.zbp. pl/raporty/raport-netb-nk). Czy klient, który nie korzysta z bankowości internetowej skorzysta z wersji mobilnej? Jak zachęcić pozostałe 11 mln osób do częstszego korzystania z konta? Czy sposobem jest łatwy w obsłudze kanał kontaktu z bankiem?
VSoft Simple Banking
Rozwiązanie VSB jest przeznaczone dla klientów detalicznych i mikroprzedsiębiorców, którzy nie korzystają aktywnie z usług bankowych. Prosta budowa pozwala na obsługiwanie go przez osoby starsze oraz nieumiejące korzystać z komputera / internetu, aplikacja w pierwszej kolejności upraszcza im powtarzalne czynności, czyli np. opłacenie comiesięcznych rachunków
Jak to działa?
- Klient otrzymuje od banku tablet z dostępem do internetu. Urządzenie jest jednoznacznie sparowane z kontem klienta, a po włączeniu automatycznie uruchamia się aplikacja do obsługi bankowości.
- Włączenie tabletu i wykonanie przelewu nie wymagają wprowadzenia PIN-u / hasła.
- Klient może wykonać przelew tylko na zdefiniowane wcześniej przez bank numery rachunków (chcąc płacić rachunek za prąd, musi jednorazowo przyjść z fakturą z zakładu energetycznego do oddziału banku).
- Przedsiębiorcy mogą wykonywać przelewy do ZUS i US, a rozwiązanie podpowiada minimalną kwotę składki za ubezpieczenie.
- Ponadto klient może założyć lokatę, doładować telefon lub skorzystać z zakupów grupowych.
Takie rozwiązanie ułatwia konsumentowi płacenie rachunków (nie czeka w kolejkach na poczcie) i dzięki temu zaczyna on aktywnie korzystać z konta, przechowując na nim większe środki, co jest korzystne dla banku. Dodatkowo bank może mu zaoferować limit na koncie na opłacenie rachunków, wyświetlić reklamę lub zaoferować nową usługę.
Powiedz mi, ile zarabiam Osoby, które brały kredyt hipoteczny wiedzą, ilu dokumentów wymaga bank od kredytobiorcy. Jednym z nich jest zaświadczenie o zarobkach, wymagane praktycznie przez każdy bank przy udzieleniu kredytu powyżej 10 tys. zł. Czy dokument ten nie mógłby funkcjonować w postaci elektronicznej?
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI