IT@Bank 2013: Polak potrafi

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2013.11.foto.097.250xBankowcy chętnie sięgają po rodzime usługi i produkty. Ale tylko wtedy, gdy nie odbiegają one od rynkowego standardu.

ADAM ŻÓŁW

Sieć sklepów Społem prowadzi ogólnopolską kampanię edukacyjną „590 powodów, dla których warto kupować polskie produkty”. W blisko 1000 placówkach w całej Polsce przez miesiąc prowadzona będzie akcja informacyjna, mająca na celu uświadomienie konsumentom korzyści wynikających z kupowania rodzimych produktów oraz ich rozpoznawania na sklepowej półce. Dlaczego? Według badań, przeprowadzonych w 2012 r. przez Stowarzyszenie PEMI, organizatora akcji, tylko niecałe 50 proc. konsumentów szuka na opakowaniu informacji, czy dany produkt pochodzi z Polski.

Pozostała część robi to bardzo rzadko albo w ogóle. Tymczasem, gdy wydajemy złotówkę na polski produkt, do rodzimej gospodarki w formie pensji, emerytur, funduszy wraca nawet 60 groszy. – To zastanawiające, gdyż świadczy to o tym, że dla dużej części konsumentów nie ma znaczenia to, czy wkładają do koszyka produkt polski, francuski czy chiński. Uważam, że brakuje w Polsce edukacji w zakresie patriotyzmu ekonomicznego i tłumaczenia korzyści wynikających z kupowania polskich produktów – mówi Mirosław Januszewski, prezes Stowarzyszenia PEMI.

Czy taką akcję można wyobrazić sobie w bankowości? Czy w przypadku tego sektora powinien istnieć patriotyzm zakupowy, czyli przedkładanie produktów polskich nad inne? Czy takie postępowanie miałoby sens?

– Obserwując współczesne decyzje zakupowe banków komercyjnych w Polsce, w przypadku jednej z kluczowych dla nich dziedzin, jaką jest informatyka, nie można powiedzieć, że są to zachowania faworyzujące polskie rozwiązania oraz polską myśl techniczną. Czym jednak jest typowy polski bank komercyjny? W zdecydowanej większości jest to firma należąca do międzynarodowego koncernu. Decyzje, które podejmuje, kupując rozwiązania informatyczne od zagranicznych producentów, nie są więc „niepatriotyczne”. Byłyby nimi, gdyby bank był prawdziwie polski i mógł dawać wyraz patriotyzmowi poprzez preferowanie polskich firm – zauważa Sławomir Ziajka, dyrektor Departamentu Planowania i Rozwoju Produktów, Pion Banków Komercyjnych Asseco.

Pewny zakup

Uogólniając, można stwierdzić, że banki podejmujące decyzje zakupowe kierują się raczej maksymalizacją korzyści z zakupu i bezpieczeństwem inwestycji niż patriotyzmem.

– Z perspektywy banku tak powinno być. Moment, w którym rolę może odgrywać patriotyzm zakupowy, to wybór pomiędzy dwiema równorzędnymi ofertami, o co niestety nie jest łatwo. Głównym kryterium ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI