IT@Bank 2013: Optymalizacja kampanii według SAS Institute Zbuduj business case dla programów marketingowych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Problem optymalizacji marketingu w przeciętnej dużej organizacji opiera się na typowym scenariuszu. Zespół marketingu pracuje pod presją dostarczania zyskownych (w sensie rosnącego ROI) kampanii przy jednoczesnych ograniczeniach budżetu i dostępnych zasobów.

Dodatkowo warunki rynkowe nie są sprzyjające. W czasie kryzysu i niepewności ekonomicznej klienci są wyjątkowo ostrożni w wydawaniu pieniędzy i mniej podatni na przekaz marketingowy, którym – ze względu na dostępność wielu metod i kanałów – są zasypywani przez organizacje. Wyzwania związane z osiągnięciem efektywności w komunikacji marketingowej ciągle rosną i nabierają coraz większego znaczenia, między innymi jako efekt kilku obserwowanych ostatnio trendów:

Bardziej wymagający klienci. Oczekują możliwości elastycznego kontaktu z organizacją we wszystkich dostępnych kanałach i mediach, w dowolnym momencie i czasie z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Bardziej niż kiedykolwiek oczekują komunikacji spersonalizowanej i adekwatnej do ich bieżących potrzeb. Jednocześnie wymagają, aby kontekst tej interakcji był spójny bez względu na kanał i sposób kontaktu.

Ogromne wolumeny danych. W 1976 r. zaledwie 1 proc. wszystkich rejestrowanych danych dostępny był w postaci cyfrowej. W 2000 r. odsetek ten przekroczył 94 proc., aby w ciągu kolejnych 12 lat osiągnąć 99 proc. Wolumen danych o klientach dostępnych w publicznej przestrzeni cyfrowej wyprzedza dane posiadane przez organizację o 1 eksabajt, co nie dziwi, biorąc pod uwagę chociażby ogromną ilość danych dostępnych w serwisach społecznościowych, forach dyskusyjnych czy też blogach.

Nowe kanały kontaktu, złożoność i szum informacyjny. Obecnie, nawet małe i średniej wielkości organizacje docierają do klientów poprzez kilkanaście kanałów komunikacji, poczynając od tradycyjnego call center, przesyłki bezpośredniej, e-mail po urządzenia mobilne, geolokalizację oraz serwisy społecznościowe, które powoli zaczynają być rozpoznawane jako narzędzia biznesowe. Wyzwaniem jest osiągnięcie optymalnego balansu wykorzystania wielu punktów kontaktu i uniknięcie niespójnej komunikacji przy jednoczesnym dążeniu do osiągania coraz lepszych efektów biznesowych.

Internet jako kanał zewnętrzny. Tradycyjne kanały przekazu marketingowego pozostają pod kontrolą organizacji w zakresie formy i treści, podczas gdy potężny ekosystem informacyjny, jakim jest internet (fora dyskusyjne, blogi, wortale, media społecznościowe), na który departamenty marketingu mają ograniczony wpływ, zaczyna odgrywać coraz większą rolę w kształtowaniu postrzegania wizerunku i marki firmy.

Potencjał danych marketingowych. Systemy marketingowe generują i konsumują ogromne ilości danych o klientach, kanałach i kampaniach. Dane te, posiadają ogromny potencjał informacyjny w sensie fizycznej dokumentacji dynamiki rozwoju firmy, a zatem analizowane całościowo, w kontekście wszystkich departamentów biznesowych stanowią źródło nowych szans sprzedażowych. Z praktyki jednak wynika, że niewiele firm w spójnie wykorzystuje w taki sposób dostępne informacje.

Przedstawione powyżej przykłady powodują, że problem dobrania odpowiedniej i optymalnej strategii marketingowej dopasowanej do rzeczywistości biznesowej i gwarantującej satysfakcjonujący poziom zysku z inwestycji jest zagadnieniem złożonym i wielowymiarowym.

Wyższa efektywność, precyzyjne targetowanie, duże wolumeny – to ciągle ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI