Inwestycje przedsiębiorstw – optymizm i niepewność
Nakłady na budynki i budowle wyniosły 25 425,3 mln zł (wzrost o 29%), na maszyny i urządzenia 32 187,6 mln zł (wzrost o 10,5%), na środki transportu 11 143,1 mln zł (wzrost o 22,2%), zaś na zakup wartości niematerialnych (np. licencji, praw autorskich) 3 719,3 mln zł (wzrost o 15,2%).
Dane te mogą świadczyć o silnym ożywieniu inwestycyjnym, ale dokładniejsza analiza pokazuje, że sprawa jest bardziej skomplikowana.
Duże firmy inwestują w budynki, nie w maszyny
Przedsiębiorstwa wyraźnie mniej inwestują w maszyny i urządzenia niż w budynki i budowle. Z jednej strony może to wynikać z długookresowych planów rozwoju, ale wiele firm po prostu wykorzystuje zyski do remontu i przebudowy hal i biurowców.
Nakłady inwestycyjne w I półroczu 2019 roku wykazało 24 574 przedsiębiorstw, spośród 44 676, będących w bazie GUS (55% wszystkich).
Największe nakłady inwestycyjne wykazały przedsiębiorstwa duże, zatrudniające co najmniej 250 pracowników – 51 842,1 mln zł. W tej grupie przyrost inwestycji, w porównaniu z I półroczem 2018 r. wyniósł aż 23,5%.
Inwestycje małych przedsiębiorstw, zatrudniających od 10 do 49 pracowników wzrosły zaledwie o 4,5%.
Inwestują firmy energetyczne i górnicze
Spośród dużych przedsiębiorstw 7,9 mld zł zainwestowały firmy energetyczne (prawie wyłącznie państwowe), zaś 1,7 mld zł – także w większości państwowe przedsiębiorstwa górnictwa węglowego.
Nakłady inwestycyjne przemysłu przetwórczego wyniosły 25 665,7 mln zł, przy czym przedsiębiorstwa duże zainwestowały 19 816,7 mln zł. Przyrost nakładów inwestycyjnych w przetwórstwie przemysłowym wyniósł 13,9% i był wyraźnie niższy niż nakładów ogółem.
Nakłady inwestycyjne w budownictwie wyniosły 1 687,3 mln zł i były zaledwie o 3% wyższe niż w I półroczu 2018 roku, co oznacza, że w ujęciu realnym były niższe.
To z kolei jest sygnałem złej sytuacji w sektorze budowlanym i zapowiedzią spowolnienia inwestycji ogółem za kilka miesięcy.
Stosunkowo wysokie były nakłady w administrowanie i działalność wspierającą – ponad 6 mld zł, w transport i gospodarkę magazynową – 7,7 mld zł, w handel i naprawy pojazdów samochodowych – 7,4 mld zł.
Nakłady w drugim półroczu są zawsze większe niż w pierwszym, co wynika z faktu, że wiele wydatków jest księgowane w końcu roku.
Tak więc, dopiero za kilka miesięcy przekonamy się, czy utrzymuje się wysoka dynamika inwestycji przedsiębiorstw, czy też słabnie.
Warto zauważyć, że w roku 2018 nakłady inwestycyjne przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 10 osób wynosiły 7,2% PKB, co jest jednym z najniższych wyników w Unii Europejskiej.