Indeks międzynarodowej konkurencyjności podatkowej – Polska na dalekim miejscu
Indeks zawiera 40 zmiennych, które mierzą nie tylko poziom stawek podatkowych, ale także strukturę podatków.
Najlepsza Estonia
Indeks analizuje podatki od osób prawnych, indywidualne podatki dochodowe, podatki konsumpcyjne, podatki od nieruchomości oraz sposób traktowania zysków osiągniętych za granicą.
Siódmy rok z rzędu system podatkowy Estonii został uznany za najbardziej konkurencyjny. Na drugim miejscu uplasowała się Łotwa, która niedawno przyjęła estoński system opodatkowania osób prawnych.
Włochy na końcu
Najmniej konkurencyjny system podatkowy wśród krajów OECD mają Włochy. Przedsiębiorca poświęca średnio 169 godzin na rozliczenie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Polska ma źle skonstruowane podatki majątkowe
Podatek konsumpcyjny we Włoszech obejmuje mniej niż 40 % ostatecznej konsumpcji, co pokazuje luki zarówno w konstrukcji podatku, jak i w jego egzekwowaniu.
Polska znalazła się na miejscu 34 (trzecim od końca), wyprzedzając tylko Włochy i Chile. W porównaniu z rankingiem 2019 awansowaliśmy o jedno miejsce.
Według ekspertów OECD Polska ma źle skonstruowane podatki majątkowe. W inny sposób opodatkowane są nieruchomości, inne składniki majątku, aktywa finansowe. Przedsiębiorstwa mają ograniczenia jeśli idzie o rozliczanie strat i kompensowanie ich z przyszłymi zyskami.
Zalety neutralnego systemu podatkowego
W dzisiejszym zglobalizowanym świecie kapitał jest bardzo mobilny. Firmy w poszukiwaniu najwyższej stopy zwrotu mogą inwestować w różnych krajach.
Preferują kraje o niższych stawkach podatku od inwestycji. Konkurencyjny system podatkowy to taki, który utrzymuje krańcowe stawki podatkowe na niskim poziomie.
Im bardziej skomplikowane przepisy podatkowe, tym są mniej neutralne
Jeśli stawka podatkowa danego kraju jest zbyt wysoka, firmy niechętnie w nim inwestują. Ponadto wysokie krańcowe stawki podatkowe mogą być przyczyną unikania opodatkowania.
Neutralny system podatkowy to taki, który dąży do uzyskania jak największych dochodów przy jak najmniejszej liczbie zakłóceń gospodarczych. Nie faworyzuje konsumpcji ponad oszczędzanie, jak to ma miejsce w przypadku podatków inwestycyjnych i majątkowych.
W neutralnym systemie podatkowym jest mało ukierunkowanych ulg podatkowych z tytułu określonych działań prowadzonych przez przedsiębiorstwa lub osoby fizyczne.
Im bardziej skomplikowane przepisy podatkowe, tym są mniej neutralne. Neutralność podatkową podważają dyskrecjonalne decyzje urzędników w stosunku do określonych przedsiębiorstw lub osób – na przykład ulgi uzyskiwane przez duże firmy lub pewne branże.
Indeks międzynarodowej konkurencyjności podatkowej
Kraj | Miejsce | Wynik łączny w pkt |
Estonia | 1 | 100,0 |
Łotwa | 2 | 84,4 |
Nowa Zelandia | 3 | 82,4 |
Szwajcaria | 4 | 77,1 |
Luksemburg | 5 | 76,0 |
Litwa | 6 | 75,8 |
Szwecja | 7 | 74,0 |
Czechy | 8 | 73,1 |
Australia | 9 | 71,4 |
Słowacja | 10 | 69,9 |
Turcja | 11 | 69,9 |
Austria | 12 | 68,7 |
Norwegia | 13 | 68,1 |
Węgry | 14 | 67,9 |
Niemcy | 15 | 67,9 |
Finlandia | 16 | 65,7 |
Holandia | 17 | 65,5 |
Kanada | 18 | 65,3 |
Belgia | 19 | 64,1 |
Irlandia | 20 | 63,1 |
USA | 21 | 62,9 |
Wielka Brytania | 22 | 61,6 |
Słowenia | 23 | 61,4 |
Korea Płd. | 24 | 59,9 |
Izrael | 25 | 59,2 |
Japonia | 26 | 59,1 |
Hiszpania | 27 | 58,5 |
Dania | 28 | 58,3 |
Grecja | 29 | 55,9 |
Islandia | 30 | 55,4 |
Meksyk | 31 | 51,5 |
Francja | 32 | 50,7 |
Portugalia | 33 | 46,9 |
Polska | 34 | 46,6 |
Chile | 35 | 46,3 |
Włochy | 36 | 44,3 |
Źródło: OECD