Ile wydamy na noworocznych wyprzedażach?
Z badania firmy doradczej KPMG na temat zakupów promocyjnych wynika, że co trzeci badany zamierza wydać minimum 300 zł w trakcie poświątecznych i noworocznych wyprzedaży sezonowych.
Z wyprzedaży i promocji sezonowych najchętniej korzysta 88% Polaków
Z wyprzedaży i promocji sezonowych najchętniej korzysta 88% Polaków Blisko 50% konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu KPMG przyznało, że wstrzymuje się z decyzjami zakupowymi do momentu rozpoczęcia wyprzedaży lub promocji. 38% badanych odpowiedziało, że zakupów promocyjnych dokonuje spontanicznie. Wstrzymywanie się z realizacją zakupów jest bardziej specyficzne dla mężczyzn (54% wskazań) i konsumentów poniżej 35. roku życia (52% wskazań).
Zdecydowana większość Polaków (88%) najchętniej korzysta z tradycyjnych i od dawna funkcjonujących wyprzedaży sezonowych. Natomiast zainteresowaniem połowy respondentów cieszą się całoroczne promocje, które dotyczą wybranego asortymentu. Coraz większą popularność zyskują akcje promocyjne, jak Czarny Piątek lub Cyfrowy Poniedziałek, które stosunkowo niedawno zaczęły wprowadzać sklepy działające w Polsce.
– W świecie online nadal najpopularniejsze są promocje dotyczące darmowej dostawy, które wskazało blisko 55% konsumentów cyfrowych. Zbliżony poziom, dzięki znaczącemu wzrostowi wskazań respondentów w stosunku do deklaracji z 2016 roku, odnotowały promocje oferowane w ramach tzw. Czarnego Piątku. Cyfrowy Poniedziałek nadal cieszy się najmniejszą popularnością wśród tego typów promocji – mówi Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.
W internecie oglądamy produkty i porównujemy ceny
Już ponad połowa cyfrowych konsumentów wskazuje stronę internetową, jako najwygodniejszy kanał za pośrednictwem którego dokonuje zakupów. Takiej odpowiedzi udzieliło 58% badanych konsumentów (w sumie blisko 70% uwzględniając wszystkie typy urządzeń, w tym tablety i smartfony). Pomimo stałego dostępu do internetu dzięki urządzeniom mobilnym, ankietowani do zakupów internetowych najczęściej wykorzystują jednak laptopy lub komputery stacjonarne. Zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych częściej dokonują osoby młode.
– Bez względu na ostateczne miejsce zakupu 40% konsumentów odwiedza wcześniej strony internetowe sprzedawców. Znaczący wzrost w stosunku do roku 2016 odnotowała praktyka porównywania cen produktów w dedykowanych do tego serwisach internetowych (zmiana z poziomu 18% do 27%). Warto też podkreślić trend spadającej roli działań poprzedzających zakup, a realizowanych w tzw. świecie offline np.: rozmowa na temat produktu z rodziną lub znajomymi (spadek z 40% do 23%), kontakt z obsługą sklepu stacjonarnego (spadek z 26% do 14%), czy wizyta w sklepie stacjonarnym (spadek z 27% do 13%) – mówi Jan Karasek.
Cena decyduje o wyborze sprzedawcy
W opinii Polaków cena jest decydującym czynnikiem w dwóch kluczowych kwestiach. Atrakcyjna cena produktu jest główną motywacją do podjęcia decyzji o zakupie – takiej odpowiedzi udzieliło 76% ankietowanych. Impulsem podczas zakupów kieruje się tylko co dziesiąty konsument. Z drugiej strony cena jest również głównym kryterium, które decyduje o finalnym wyborze sprzedawcy wybranego towaru. Dla 83% Polaków najważniejszym czynnikiem decydującym o sklepie, w którym będą robione zakupy, jest czynnik finansowy. Coraz istotniejszy jest również aspekt bezpłatnej wysyłki (ponad dwukrotny wzrost wskazań respondentów).
– Przy wyborze sprzedawcy obserwujemy też istotny wpływ porównywarek produktów tj. wzrost i dominacja czynnika cenowego oraz wzrost znaczenia marki sprzedawcy (dwa podstawowe parametry rankingu). Towarzyszy temu spadek istotności zakresu oferowanego asortymentu (z 40% do 17% wskazań). Zmniejsza się lojalność w stosunku do sprzedawcy, porównywarki w połączeniu z promocjami dotyczącymi kosztów dostawy tworzą trend selektywnego zakupu pojedynczych produktów – mówi Jan Karasek.
W najbliższym czasie co trzeci konsument, który wziął udział w badaniu zamierza przeznaczyć minimum 300 zł na zakupy podczas wyprzedaży poświątecznych i noworocznych, a kolejne 17% konsumentów na zakupy chce wydać od 200 do 300 zł. Blisko co czwarty respondent odpowiedział, że nie zaplanował jeszcze budżetu do wydania podczas promocji sezonowych.
Co kupujemy najchętniej podczas promocji?
Największym zainteresowaniem Polaków podczas promocji i wyprzedaży cieszą się niezmiennie buty, odzież, kosmetyki oraz elektronika i AGD. W pierwszych trzech kategoriach zakupów dokonują przede wszystkim kobiety. Elektronikę i AGD najczęściej kupują mężczyźni (71% mężczyzn, 45% kobiet). Patrząc z punktu widzenia populacyjnego – promocyjne zakupy obuwia i odzieży zdominowane są przez konsumentów w wieku poniżej 45 lat. Na dalszych miejscach znalazły się artykuły dla dzieci, meble i wyposażenie wnętrz, sprzęt sportowy, biżuteria i zegarki oraz produkty i usługi związane z turystyką i wypoczynkiem.
– Już 15% konsumentów, którzy w ostatnim czasie dokonali zakupów promocyjnych zamówiło kilka egzemplarzy tego samego produktu, aby je przymierzyć we własnym domu i porównać pod kątem odpowiedniego rozmiaru lub koloru, a następnie zwrócić te, które nie spełniły ich oczekiwań. Należy podkreślić, że w 2016 roku takich osób było zaledwie 6%. Trend ten zyskuje z roku na rok na popularności, nie jest jeszcze jednak tak popularny, jak w krajach Europy Zachodniej (np. 25% klientów w kategorii asortymentu odzieży), ale wkrótce będzie stanowił istotne wyzwanie dla sprzedawców m.in. logistyczne – mówi Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.
Źródło: Informacja prasowa KPMG