GUS: sprzedaż detaliczna wzrosła o 7,9 proc. w lutym 2018 roku
Prognozy analityków wahały się od 6,7% do 9,5% wzrostu, przy średniej na poziomie 7,98% wzrostu.
„Dynamika sprzedaży detalicznej w cenach stałych wyniosła w lutym 7,7% w skali roku. Tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w cenach stałych utrzymało się na takim samym poziomie, jak przed miesiącem i było wyższe niż w lutym (wzrost o 5,2%). W porównaniu ze styczniem br. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 2,8%” – czytamy w komunikacie.
W jakich działach największy wzrost sprzedaży?
Największy wzrost sprzedaży detalicznej (w ujęciu r/r w cenach bieżących) w lutym 2018 r. odnotowano w dziale „tekstylia, odzież, obuwie” – o 16% r/r oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” – o 12,7% r/r, wynika z komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
Ogółem, sprzedaż detaliczna w lutym br. (w cenach bieżących) wzrosła o 7,9% r/r (wobec oczekiwanych 8% wzrostu).
Poniżej dane o zmianach sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym (ceny bieżące)
Wyszczególnienie | % r/r |
---|---|
Ogółem | 7,9 |
w tym: | |
Pojazdy samochodowe, motocykle, części | 3,1 |
Paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 9,5 |
Żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 5,6 |
Pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach | 7 |
Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 12,7 |
Tekstylia, odzież, obuwie | 16 |
Meble, RTV, AGD | 10,8 |
Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 1,2 |
Pozostałe | 11,3 |
W kierunku zwiększenia dynamiki realnej sprzedaży detalicznej oddziaływała przede wszystkim wyższa sprzedaż w kategorii „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (8,8% r/r w lutym wobec 1,3% w styczniu), ocenia Krystian Jaworski, starszy ekonomista Credit Agricole.
– Wzrost sprzedaży w tej kategorii mogą wyjaśniać niekorzystne, w porównaniu do ub. r., warunki meteorologiczne w lutym (silne mrozy), które zwiększały popyt gospodarstw domowych na opał. Niesprzyjająca pogoda najprawdopodobniej niekorzystnie wpłynęła natomiast na zakupy samochodów – dynamika sprzedaży detalicznej w kategorii „pojazdy samochodowe, motocykle, części” obniżyła się w lutym do 6,9% r/r wobec 17,9% w styczniu. Pozytywny wpływ na tempo wzrostu sprzedaży detalicznej miał również powrót (po „słabszym” styczniu: spadek o 0,1% r/r) dynamiki w kategorii „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” do poziomu (2,6% r/r w lutym) zgodnego z trendem obserwowanym pod koniec 2017 r. Pozostałe segmenty sprzedaży detalicznej nie miały istotnego wpływu na zmianę tempa wzrostu sprzedaży – wyjaśnia ekspert.
Źródło: ISBnews