Gospodarka: Czy efektywna komunikacja wynagrodzeń jest możliwa?
Komunikacja wynagrodzeń jest tematem niezwykle ciekawym, ale i frustrującym. Pewnie dlatego, że mało kto może tu mówić o sukcesie i większość organizacji nie radzi sobie z tematem. W globalnych badaniach Hay Group aż 2/3 organizacji ocenia swoją komunikację wynagrodzeń jako nieefektywną. Dotyczy to nawet organizacji wyróżnianych mianem najbardziej podziwianych firm przez magazyn Fortune.
Mirosława Kowalczuk
Choć filozofię wynagradzania ma większość organizacji, to posiadanie jej w formie oficjalnego dokumentu deklaruje już jedynie 62 proc. Podczas ostatniej konferencji Hay Group zapytaliśmy o to 100 przedstawicieli wiodących w Polsce organizacji i nasza próba wypada odrobinę lepiej. Posiadanie spisanej polityki deklaruje 71 proc. badanych. To zrozumiałe, że brak spisanej polityki utrudnia jej komunikację. Ale to nie oznacza, że jej spisanie oznacza zrozumienie.
Jedynie 30 proc. respondentów badania globalnego uznało, że polityka wynagrodzeń jest rozumiana przez większość pracowników. W Polsce zadaliśmy pytania trochę inaczej i trochę ponad połowa firm uważa, pracownicy znają swoje pakiety wynagrodzeń. Ta informacja może wyglądać pozytywnie, dopóki nie przeczytamy jej z drugiej strony: ok. 45 proc. firm twierdzi, że pracownicy nie potrafią wymienić wszystkich elementów wchodzących w skład swojego wynagrodzenia. Pytanie, czy jeżeli pracownik nie wie, że coś otrzymuje, to oferowanie tego ma sens – pozostawimy bez odpowiedzi. Sytuacja pogarsza się, gdy zapytamy, czy pracownicy nie tylko potrafią wymienić to, co otrzymują, ale również, czy wiedzą, ile to jest warte. Jedynie ok. 20 proc. firm uważa, że taki sprawdzian przyniósłby pozytywny skutek.
Kluczowi kierownicy liniowi
W komunikacji wynagrodzeń kluczowi są kierownicy liniowi, ale ponieważ nie są specjalistami w tym temacie – potrzebują pomocy. Oczekiwania w stosunku do przełożonych są z reguły duże i pracownicy przykładają wagę do tego, co komunikują. To oni kształtują klimat firmy. Badania wskazują jednak, że ani menedżerowie sami siebie, ani działy personalne ich nie oceniają wysoko w zakresie umiejętności komunikacyjnych. To nie są dobre wyniki. Najniższe oceny (jedynie 20-30 proc. pozytywnych) otrzymują menedżerowie w zakresie komunikacji całkowitych pakietów wynagrodzeń oraz szczegółów pakietu benefitów. Najlepiej oceniają się sami w zakresie komunikacji uzasadnienia podwyżki (43 proc. menedżerów ocenia się jako skutecznych w tym obszarze).
Dla organizacji źródło informacji, jakim są menedżerowie, daje olbrzymie możliwości. Wymaga jednak odrobiny wparcia. Aby komunikować politykę wynagrodzeń, menedżer powinien sam ją znać i rozumieć, czuć się jej współwłaścicielem lub współtwórcą. I tu mamy kluczową rolę działu HR, który powinien wspierać menedżerów poprzez opracowanie najlepszych metod komunikacji oraz zapewnienie ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI