Gdy pracownik samorządu chce dorobić do pensji

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

pracownik.01.150xBędąc pracownikiem samorządowym, lub chcąc nim zostać, musimy pamiętać o tym, że piastowanie urzędu wiąże się także z pewnymi ograniczeniami. Przejawiają się one na przykład w sytuacji, gdy pracownik samorządu prowadzi także działalność gospodarczą.

To, jakie działania można wykonywać, a jakie nie, zależy przede wszystkim od piastowanego stanowiska. Im wyższa funkcja, tym więcej ograniczeń, które wynikają z przepisów ustawy z 21 listopada 2008 roku.  Każdy pracownik samorządowy zobowiązany jest do przestrzegania konstytucji RP i przepisów prawa, spełniania obowiązków sumiennie i bezstronnie, jeżeli nie zabrania tego prawo informowania organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępniania im posiadanych dokumentów, bycia życzliwym, godnego zachowania w miejscu pracy i poza nim, dochowania tajemnicy ustawowo chronionej, podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji.

W ustawie z 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządu nie ma podanych konkretnych zadań, których pracownik samorządowy nie może wykonywać (z wyjątkiem stanowisk kierowniczych), nie ma też informacji o tym, że ich podjęcie wymaga zgody przełożonego. Ustawa zobowiązuje pracownika samorządowego do działania zgodnie z obowiązkami z niej wynikającymi oraz zabrania podejmowania jakichkolwiek działań, które mogłyby być sprzeczne bądź związane z działaniami pracownika samorządowego. Jeśli osoba zatrudniona w strukturach samorządowych prowadzi działalność gospodarczą, zobowiązana jest do składania oświadczeń, w których określa charakter działań, jakie wykonuje. Jeśli charakter działalności się zmieni osoba zobowiązana jest również złożyć stosowne oświadczenie. Jeśli zatem osoba prowadząca działalność gospodarczą planuje stać się pracownikiem samorządowym, powinna dokładnie zapoznać się z ustawą z 21 listopada 2008 roku.

Źródło: www.samorzad.infor.pl